Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/15525
Title: Від обліково-правової культури до облікової науки
Other Titles: From accounting and legal culture to accounting science
Authors: Даньків, Йосип Якимович
Остап’юк, М.Я.
Сливка, Я.В.
Keywords: обліково-правова культура, облікова наука, французька бухгалтерська школа, італійська бухгалтерська школа, німецька бухгалтерська школа, англо-американська бухгалтерська школа
Issue Date: 2016
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Від обліково-правової культури до облікової науки [Текст] / Й. Я. Даньків, М. Я. Остап’юк, Я. В. Сливка // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Економіка; збірник наукових праць / редкол.: В.П. Мікловда, В.І. Ярема та ін. – Ужгород : Вид-во УжНУ "Говерла", 2016. – Вип. 2 (48). – С. 318–325. – Бібліогр.: с.324 (12 назв). – Рез. англ.
Abstract: В статті розкривається історія виникнення обліково-правової культури до зародження облікової науки і подальшого її розвитку на основі дослідження французької, італійської, німецької та англо-американської бухгалтерських шкіл. Зокрема, у середині XIX століття в Італії, Франції, Швейцарії, Німеччині виникла істинна бухгалтерська наука - рахунковедення. Концепція німецької школи полягала в підході до бухгалтерського обліку не ззовні, тобто в пошуках облікового змісту бухгалтерії в інших науках. У 20-х - 40-х роках XX століття, певною мірою спираючись на досягнення німецької школи, виникла англо-американська школа, взявши за основу прагматизм і психологію, ця школа своїм основним завданням ставила перетворення обліку на знаряддя управління. Усі чотири школи (французька, італійська, німецька та англо-американська) незалежно від їх напрямів, мети обліку, предмета вивчення, методу мали величезний вплив на формування світової бухгалтерської науки і в своїх поглядах, наукових розробках, пропозиціях вийшли далеко за рамки своїх держав. Ключові слова: обліково-правова культура, облікова наука, французька бухгалтерська школа, італійська бухгалтерська школа, німецька бухгалтерська школа, англо-американська бухгалтерська школа.
In France, research of accounting and economic thought was developed by Pierre de Lenezan de Boisguillebert. For French authors the predominance of the accounts over the balance is characteristic from which they derive a double record. A major achievement in the scientific development after Luca Pacioli’s work was Jacques Savary’s proposal to conduct basic and auxiliary books. Thus J. Savari formulated the concept of synthetic and analytical accounting, and hence the relevant accounts and registers. France is home of the accounting records and on their basis the creation of the three forms of accounting concepts: French, American, Belgian. In France, accounting at the end of XVIIth - beginning of XVIIIth centuries becomes a science. There was already accounting thought, but there was no accounting scientific thought. In the middle of the XIXth century in Italy, France, Switzerland, Germany a true accounting science appeared – account-keeping. All the books on accounting by Luca Pacioli to this period described only accounting procedure, without explaining equality, such as debit and credit records for double record, etc. Science emerged later, when accountants have opened account paradoxes. Historically account-keeping originated from accounting. Italian authors saw the meaning of accounting science in changing the rights and obligations of persons involved in the economic process. Accounting, after Villa, consists of three parts: the theory of accounting - economic and administrative relations; rules of the registers and their practical use; management organization, including audit accounts. A separate position from the Italian and French schools occupied a German school. The concept of the German school was in the approach to accounting not from the outside, that is, in search of the content of the accounting bookkeeping in other sciences. It was searched in accounting itself, in the very procedure of accounting process. Therefore, the direction of the German school is called procedural. England and the entire English-speaking world stood on quite different positions of creating accounting schools. For English accounting school account-keeping was not a science. The English-speaking world in this area stood firmly on the positions of positivism. Accounting theory was actually the technique, rather than a science, and it can not be compared with European studies. In the 20 - 40-s of the 20th century on the achievements of the German school, English-American school taking into account pragmatics and psychology, this school had transformation of accounting to direction tools as its main task. The growth of the level of analytic accounting allowed to develop the costs standards. The merit of the Anglo-American school was the development of a new type of accounting – administrative on the basis of the administrative costs control systems "standard cost" and "direct costing". So, all four schools regardless of the branches, aim of accounting, the subject of the study or method had a great influence on the world accounting science formation and in its opinions, scientific designs, propositions are now in all the countries on the world. Keywords: accounting and law culture, accounting science, French accounting school, Italian accounting school, German accounting school, Anglo-American accounting school.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/15525
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Економіка. Випуск 2 (48) - 2016



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.