Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/15995
Назва: Porovnávacia analýza slovenských a ukrajinských vzdelávacích programov a učebníc z chémie pre základnú školu
Автори: Староста, Володимир Іванович
Ганайова, Марія
Сотакова, Івана
Ключові слова: educational programs in chemistry for the primary schools, textbook complexity, syntax difficultness, term difficultness, clarity, themes for the 21st century
Дата публікації: 2017
Видавництво: Vydavateľ: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika, Katedra pedagogiky
Бібліографічний опис: Porovnávacia analýza slovenských a ukrajinských vzdelávacích programov a učebníc z chémie pre základnú školu // Edukácia. Vedecko-odborný časopis. Vydavateľ: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika, Katedra pedagogiky, 2017. – Ročník 2, číslo 2. – С. 219-232. ISSN 1339-8725.
Короткий огляд (реферат): The aim of our study is a comparative analysis of educational programs in chemistry and difficulty of the textbooks in the Slovak Republic and Ukraine for the 9th class of primary school. The study according to the analyzed curriculum has sufficiently similar characteristics – competence approach to the formulation of objectives of training, sequence of study most subjects, the total amount of hours to study chemistry and so on. The program of the Slovak Republic more focused on the practical side through the introduction of substances and their importance in our lives, and most theoretical concepts minimized. Accordingly, in our view, is a positive approach to simplify core curriculum for schools in Ukraine that began in the current 2015-2016 academic year. The results highlighted some short comings in Ukrainian textbooks related to greater difficulty learning texts because of syntactic complexity. Further more, textbooks should be bound to chemistry of everyday life. In both countries it should take into account the requirements are to develop competencies for the 21st century as tasks and experiments. Little attention is devoted to topics of current relevance to the 21st century such as health and nutrition, global environmental problems, new and renewable sources of energy, etc.
Тип: Text
Тип публікації: Стаття
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/15995
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
2017_2_Edukacia_Starosta_Ganajová_Sotáková_219-232.pdf12.35 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.