Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/176
Title: Оцінка особливостей формування конкурентного середовища підприємств морського транспорту
Other Titles: Assessment of the competitive environment formation of maritime transport enterprises
Authors: Новікова, К.В.
Keywords: морський транспорт, морські перевезення, конкурентне середовище, конкурентоспроможність, конкурентні переваги, вантажопотоки, економічне зростання, світова торгівля
Issue Date: 2017
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Оцінка особливостей формування конкурентного середовища підприємств морського транспорту [Текст] / К. В. Новікова // Науковий вісник Ужгородського університету : Серія: Економіка / редкол.: В.П. Мікловда (голов. ред.), В.І. Ярема , Н.Н.Пойда-Носик та інші. – Ужгород : Говерла, 2017. – Вип. 2 (50). – С. 87–95. – Бібліогр.: с.95 (8 назв). – Рез. рос., англ.
Abstract: Стаття присвячена дослідженню особливостей формування конкурентного середовища підприємств морського транспорту. Автором проведена оцінка впливу основних індикаторів розвитку світової економіки, зокрема темпів економічного зростання та обсягів світової товарної торгівлі та її географічної структури, на показники розвитку світового морського транспорту. Досліджені особливості формування та структурних зрушень в географії та товарній структурі основних морських вантажопотоків. З використанням інструментів моделювання побудовані прогнозні моделі динаміки вантажопотоків морського транспорту, що дозволили визначити прогнозні оцінки їх обсягів. На основі комплексного аналізу визначені ключові фактори зовнішнього середовища, що визначають передумови формування конкурентних переваг підприємств морського транспорту. Ключові слова: морський транспорт, морські перевезення, конкурентне середовище, конкурентоспроможність, конкурентні переваги, вантажопотоки, економічне зростання, світова торгівля.
The article is devoted to the study of the peculiarities of the competitive environment formation of marine transport enterprises. The author states that the development of maritime transport within the global economy is determined by the overall dynamics of economic development and trends in international trade. The volume of sales, geographic and commodity patterns determine the lines of international transportation processes development in such aspects as generation of demand for certain types of vessels, their equipment and technical condition in accordance with certain types of cargoes, voyage rate and tonnage, transportation cost, etc. On the basis of correlation and regression analysis, it was determined that the dynamics of maritime traffic in 91.99% of cases is explained by the dynamics of the volume of world trade and in 85.41% of cases by the dynamics of world GDP volumes. Particular attention is paid to the study of the peculiarities of formation and structural changes in the geography and nomenclature of the main sea traffic. The author determined that in the pattern of shipping, bulk cargoes, oil and petroleum products account for 26% of total transport, 15% accounts for container shipping, 13% is iron ore freight, 12% is coal, 6% is gas and chemical products, 4% is grain and other bulk cargo accounts for 24%. The rates of container turnover is growing at an annual rate of 6.7%, 6.4% is gas, 5.7% is the main bulk cargo. The rates of the chemical products turnover is slower and increases by 3.7% annually, other bulk cargo by 2.7% and oil by 1.5%. With the use of modeling tool for analysis, the project models of maritime transport traffic flows dynamics have been designed. This allowed to provide a predictive assessment of their volumes. On the basis of complex analysis, key external environmental factors which determine the preconditions for the competitive advantages of marine transport enterprises formation have been identified. These groups of factors include trends in world production and trade; the efficiency of maritime policy; shipping technologies development, energetics development and environmental issues, other economic and financial factors (reducing the profitability of maritime transport, the surplus of the total deadweight of the fleet, etc.). Keywords maritime transport, transportation, competitive environment, competitiveness, competitive advantages, freight traffic, economic growth, world trade.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/176
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Економіка. Випуск 2 (50) - 2017



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.