Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/18178
Title: Моделі фіскальної децентралізації у реформуванні системи управління державними фінансами
Other Titles: Models of fiscal decentralization in the system of government finance management reforming
Authors: Палійчук, Т.В.
Keywords: фіскальна децентралізація, податково-бюджетні відносини, місцеві бюджети, фінансова самостійність, податкова автономія, моделі фіскальної децентралізації, міжбюджетні трансферти, місцеве самоврядування, Стратегія реформування системи управління державними фінансами
Issue Date: 2017
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Моделі фіскальної децентралізації у реформуванні системи управління державними фінансами [Текст] / Т. В. Палійчук // Науковий вісник Ужгородського університету : Серія: Економіка / редкол.: В.П. Мікловда (голов. ред.), В.І. Ярема , Н.Н.Пойда-Носик та інші. – Ужгород : Говерла, 2017. – Вип. 2 (50). – С. 273–279. – Бібліогр.: с.278–279 (17 назв). – Рез. рос., англ.
Abstract: У статті представлено систематизовану класифікацію моделей фіскальної децентралізації. Визначено основі характеристики кожної моделі фіскальної децентралізації та країни-представники, де функціонує певна модель децентралізації системи управління державними фінансами. Здійснено обґрунтування шляхів удосконалення системи міжбюджетних відносин, способів розв’язання суперечностей між суб’єктами державного управління з приводу фінансування надання суспільних послуг органами влади різного рівня бюджетної системи. Запропоновано та обґрунтовано концептуальні засади до вибору ефективної моделі фіскальної децентралізації для України. Ключові слова: фіскальна децентралізація, податково-бюджетні відносини, місцеві бюджети, фінансова самостійність, податкова автономія, моделі фіскальної децентралізації, міжбюджетні трансферти, місцеве самоврядування, Стратегія реформування системи управління державними фінансами.
The systematized classification of fiscal decentralization models is represented in the article by such features as: the way of dividing income between the budget system levels, the correlation of power centralization advantages and disadvantages , the way of local government, the degree of public administration centralization (decentralization), the degree of regional and local authorities independence, and administrativeterritorial structure. The main characteristics of fiscal decentralization models and the countries, where these models function, are defined in the article. It is proved that the fiscal decentralization model is a set of financial system subjects relationships regarding the formation, budgetary funds distribution and redistribution, powers and responsibilities between different levels of government. The functioning of the model is based on the institutional and organizational foundations of the financial system and the system of intergovernmental fiscal relations.It was found that no one model of fiscal decentralization remain unchanged for a long period of time - the balance of power alternates between the center and the state entities. The model is a dynamic system, adaptable to changing social and political conditions. In Western Europe countries, there is a general trend in the public finance management system development - the intergovernmental fiscal relations liberalization, the strengthening of the regional and local budget's role in the solving of territorial development problems. The study carried out the ways of the inter-budgetary relations system improving, ways of resolving contradictions between subjects of state administration regarding the financing of the provision of public services by authorities of different levels of the budget system was carried out. The conceptual basis for an effective fiscal decentralization model choosing for Ukraine was proposed and justified. It is determined that the main criteria for choosing one or another fiscal decentralization model are the main challenges that it is designed to do. These objectives include: alignment of socio-economic development of regions (territories); solving national problems and achieving national goals in the production and transport infrastructure development, strengthening the defense capacity, ensuring the minimum necessary level of the education spheres development, healthcare, etc., and creating incentives for the initiative of local self-government development. Keywords: fiscal decentralization, fiscal relations, local budgets, financial autonomy, tax autonomy, models of fiscal decentralization, interbudgetary transfers.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/18178
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Економіка. Випуск 2 (50) - 2017



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.