Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/18221
Title: Особливості бухгалтерського обліку розрахунків з покупцями в умовах застосування програм лояльності
Other Titles: Features of accounting settlements with customers in conditions of application of loyalty programs
Authors: Соболєва-Терещенко, О.А.
Жарнікова, В.В.
Keywords: бухгалтерський облік, розрахунки з покупцями, програми лояльності, МСБО, торгівля, дисконтні програми, бонусні програми, програми винагороди
Issue Date: 2017
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Особливості бухгалтерського обліку розрахунків з покупцями в умовах застосування програм лояльності [Текст] / О. А. Соболєва-Терещенко, В. В. Жарнікова // Науковий вісник Ужгородського університету : Серія: Економіка / редкол.: В.П. Мікловда (голов. ред.), В.І. Ярема , Н.Н.Пойда-Носик та інші. – Ужгород : Говерла, 2017. – Вип. 2 (50). – С. 325–332. – Бібліогр.: с.331 (22 назви). – Рез. рос., англ.
Abstract: У статті викладені результати дослідження особливостей відображення у бухгалтерському обліку розрахунків з покупцями в торгівлі при застосуванні програм лояльності. Авторами представлено загальну класифікацію програм лояльності, виходячи з потреб їх правильної оцінки в обліку, узагальнено і згруповано зміст і можливі варіанти застосування сучасних інструментів програм лояльності в залежності від бази їх нарахування, способу вираження та форми надання. В статті розглянуто і систематизовано переваги і недоліки дисконтних програм, програм бонусів і програм винагород, які можуть виникнути в результаті застосування дисконтів, поворотних знижок (ребейтів), відшкодувань, бонусів або інших видів винагород. В результаті досліджень авторами узагальнено особливості обліку програм лояльності, запропоновано до використання спеціальні рахунки з обліку їх доходів і витрат в торгівлі, а також викладені перспективи подальших досліджень з даної проблематики з огляду впровадження МСБО. Ключові слова: бухгалтерський облік, розрахунки з покупцями, програми лояльності, МСБО, торгівля, дисконтні програми, бонусні програми, програми винагороди.
The article reflects the results of research on different approaches to the reflection features of accounting of settlements with buyers in trade with the application of loyalty programs. The authors analyzed the main actual definitions of various sources on the scientific interpretation of the concept of "loyalty program". Based on the authors research, general classify of loyalty programs is presented, which based on the needs of their correct evaluation in account. The authors suggest to classification loyalty programs that depend on type of prospectively or retrospectively reflection in the accounting, such as: discount programs, bonuses programs and awards programs. So, the authors grouped the contents and possible variations of modern tools of loyalty programs depending on the basis of calculation, the way of expression, and the form of provision. The authors examined and systematized the advantages and disadvantages of discount programs, bonuses programs and awards programs, which can arise, for example, as a result of discounts, rebates, refunds, bonuses or other similar awards. So, in the opinion of the authors, the discounts, bonuses, cash-backs and other awards must have account for as a separate component of the sale transaction. Where consideration is paid as cash-back or as bonuses, seller and buyer must have adjusted for the time value of money. In this way the authors offer the practical decision is available where the interval between transfer of the goods and payment by the customer expect to be less than 12 months. In this case, authors recommend to implementation specific accounts, such as: «Incomes of future periods from the loyalty program», «Expenses of future periods for loyalty programs» and «Missed bonuses and discounts». In conclusion, the authors generalize the main features of accounting for loyalty programs and outline the prospects for further research on this issue. Keywords: accounting, customer settlements, loyalty programs, IFRS 15, trade, discount programs, bonus programs, rewards programs.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/18221
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Економіка. Випуск 2 (50) - 2017



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.