Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/18270
Title: Способи мінімізації впливу рейтерів на валідність та надійність оцінювання мовних масштабних стандартизованих тестів
Other Titles: Ways to minimize raters’ effects on the validity and reliability of language standardized test assessment
Authors: Бурак, Мар’яна Ігорівна
Keywords: тестування, валідність, надійність, послідовність, рейтер, іншомовна компетентність, оцінювання
Issue Date: 2017
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Способи мінімізації впливу рейтерів на валідність та надійність оцінювання мовних маштабних стандартизованих тестів [Текст] / М. І. Бурак // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2017. – Вип. 2 (41). – С. 46-50. – Бібліогр.: с.49 (15 назв). – Рез. рос., англ.
Abstract: Стаття розглядає основні фактори впливу рейтерів на валідність та надійність результатів суб’єктивного оцінювання продуктивних видів іншомовної комунікативної компетентності, розглядає різні аспекти тестування як найпоширенішого засобу визначення рівня володіння мовою та аналізує дослідження ефективності навчальних програм для рейтерів з метою мінімізації неточності рейтерів та їхньої непослідовності в оцінюванні, особливо важливої у випадку масштабних стандартизованих тестів. Ключові слова: тестування, валідність, надійність, послідовність, рейтер, іншомовна компетентність, оцінювання
The article highlights the main rater effects on the validity and reliability of foreign language proficiency subjective scoring, describes different aspects of testing as one of the most wide-spread means of language assessment and provides analysis of the existing researches on the efficiency of rater training programs in terms of minimizing raters’ biases and consistency in the process of rating. The objectivity of the proficiency evaluation is of special importance in case of high-stakes examinations such as TOEFL, TOEIC, IELTS, Cambridge English Test, CaMLA, OPI, which demand extreme accuracy of their results. Training raters seems to be the most important way of achieving reliability of the assessment. However, there are few studies researching the exact affects of such sessions as well as the degree of their effectiveness in terms of reducing the raters’ biasedness. Key words: testing, validity, reliability, consistency, rater, L2 proficiency, assessment
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/18270
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (41) - 2017



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.