Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/18327
Title: Комплексна соціально-психологічна робота над продуктивним психічним розвитком дітей-сиріт
Other Titles: Comprehensive social and psychologic work over productive psychic development of children-orphans
Authors: Смук, Оксана Тарасівна
Keywords: комплексний супровід, дитячі будинки сімейного типу (ДБСТ), прийомні сім’ї, корекція розвитку, затримки в психічному розвитку
Issue Date: 2017
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Комплексна соціально-психологічна робота над продуктивним психічним розвитком дітей-сиріт [Текст] / О. Т. Смук // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2017. – Вип. 2 (41). – С. 234-236. – Бібліогр.: с.235-236 (9 назв). – Рез. рос., англ.
Abstract: Розглянуто психологічну допомогу дітям з порушеннями у розвитку як складну систему психолого-реабілітаційних впливів, спрямованих на підвищення соціальної активності, розвиток самостійності, зміцнення соціальної позиції особистості дитини, формування системи ціннісних установок та орієнтацій, розвиток інтелектуальних процесів, які відповідають психічним і фізичним можливостям дитини. Важливе значення має вирішення часткових завдань: ліквідація вторинних особистісних реакцій на присутній психічний або фізичний дефект, неадекватний стиль сімейного (інтернатного) виховання, госпіталізм та ін. Ключові слова: комплексний супровід, дитячі будинки сімейного типу (ДБСТ), прийомні сім’ї, корекція розвитку, затримки в психічному розвитку.
In our time, the problem of children-orphans in Ukraine is really important. Traditional institutions where orphans and children deprived of parental care held, changes by progressive forms of maintenance to foster families and family-type orphanages. Orphans and children deprived of parental care need special care, as owerwhelming majority of them have serious problems with mental, physical development and social adaptation. Orphans of boarding schools, who came to family-type orphanages and foster families need effective psychological, medical and educational supporting. This help can be provided in process by effective functioning social-psychological services. In boarding schools for children-orphans and children deprived of parental care, different types of psychological support are used: individual consultance, group work, psychocorrection and psychotherapy. The programme of psychological support of personal qualities formation of children-orphans and children deprived of parental care has been developed and approbated, allowing to improve the communicative abilities of adolescents, to increase confidence, to reduce anxiety, to form the responsible attitude to their intellectual development, to develop the ability to feel happy. Key words: children-orphans and children deprived of parental care, personal qualities, boarding schools, child home of a family-type, psychological support, I-conception, peculiarities of emotional sphere.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/18327
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (41) - 2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
КОМПЛЕКСНА СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНА РОБОТА НАД.pdf291.01 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.