Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/18336
Title: Культура як об'єкт дослідження польської та української педагогіки
Other Titles: Culture as the investigation object of polish and ukrainian pedagogics
Authors: Шмельова, Тетяна Всеволодівна
Keywords: культура, освіта, педагогіка культури, цінності, творчість
Issue Date: 2017
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Культура як об’єкт дослідження польської та української педагогіки [Текст] / Т. В. Шмельова // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2017. – Вип. 2 (41). – С. 269-272. – Бібліогр.: с.272 (16 назв). – Рез. рос., англ.
Abstract: У статті проаналізовано позиції польських та українських науковців щодо визначення поняття культури, розглянуто взаємозв’язок педагогіки й культури. Зазначено, що педагогіка й освіта є особливими сферами культури, які покликані вивчати й створювати умови для засвоєння людиною змісту культури (знань, цінностей, досвіду діяльності тощо). Наголошено на обумовленості рівня розвитку педагогіки як предметної області пізнання та особливостей освіти специфікою того типа культури, який вони представляють. Ключові слова: культура, освіта, педагогіка культури, цінності, творчість.
Interconnection of pedagogics and culture is considered in the article, the comparison of positions of Polish and Ukrainian scientists is conducted in relation to the defining the concept of culture. As for the interconnection of pedagogics and culture, it is necessary to mention that pedagogics as a science never existed in isolation from culture. However, taking into account the crisis of education in the modern world, pedagogics proclaims the necessity of the synthesis of humanistic, democratic and cultural values of education with the purpose of granting priority to multiculturalness and various cultural values in education.Pedagogics and education are special spheres of culture called to study and create conditions for people to master the substance of culture (knowledge, values, activity experience etc.). However, the level of the development of pedagogics as a subject domain of cognition and the special features of education are conditioned by the specifics of that type of culture which they present. Key words: culture, education, pedagogics of culture, values, creativity.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/18336
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (41) - 2017



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.