Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/196
Title: Інвестиційна стратегія аграрних виробників органічної продукції в конвенрсійному та постконверсійному періодах
Other Titles: Investment strategy of agricultural producers of organic products in the conventional and post-conversional periods
Authors: Безус, Р.М.
Лещенко, О.Ю.
Keywords: інвестиційна стратегія, органічне виробництво, конверсійний період, сільськогосподарські виробники
Issue Date: 2017
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Інвестиційна стратегія аграрних виробників органічної продукції в конвенрсійному та постконверсійному періодах [Текст] / Р. М. Безус, О. Ю. Лещенко // Науковий вісник Ужгородського університету : Серія: Економіка / редкол.: В.П. Мікловда (голов. ред.), В.І. Ярема , Н.Н.Пойда-Носик та інші. – Ужгород : Говерла, 2017. – Вип. 2 (50). – С. 159–163. – Бібліогр.: с.162 (14 назв). – Рез. укр., англ.
Abstract: Стаття присвячена дослідженню особливостей інвестиційних стратегій аграрних виробників органічної продукції в конверсійному та постконверсійному періодах. Уточнено і поглиблено розуміння теоретичної сутності поняття інвестиційної стратегії аграрних підприємств органічного виробництва. Розглянуто можливості інвестування в органічні аграрні підприємства. Визначено відмінності інвестиційних стратегій розвитку аграрних підприємств органічного виробництва в конверсійному та постконверсійному періодах. Ключові слова: інвестиційна стратегія, органічне виробництво, конверсійний період, сільськогосподарські виробники.
The conditions of the Ukrainian economy are changing dynamically and compel agricultural producers to pay attention to such instruments as investments in their own production. Ukrainian agricultural producers that use alternative production systems, such as energy-efficient technologies or organic production standards, are interested in the investment process more than others. At the beginning of the conversion and after it, the level of investment attractiveness of the organic enterprise varies, so the investment strategies before and after this period must be different. Based on the definition of A. Cherep, the following definition of the investment strategy for the agrarian enterprises of organic production was formulated: "The investment strategy of the agricultural enterprises of organic production is a system of long-term objectives of the investment activity of such an enterprise and a corresponding set of effective ways of achieving them in compliance with the principles of environmental friendliness and sustainable development". Agrarian enterprises that are in the conversion and postconversion periods have different guidelines for the formation of their own investment strategies, their main differences are formed in the table in the article. The restraining factors of investment activity of Ukrainian organic agrarian production were mentioned, in particular: a long waiting threshold, since there is a certain period of time before the main trends in the implementation of the investment project are formed, the time costs are explained by the certification period – for the production of closed soil (from 1 year) and the conversion period – for open-soiled production (from 3 years); insufficiently developed infrastructure of organic business: producers of organic agricultural products often lack the capacity to lease capacities for storage and processing of organic products; lack of narrow-profile specialists for the production of organic materials in the conditions of the national economy; a small assortment of organic products. Agricultural producers of such type of production are invited to take into account recommendations on the formation of investment strategies in the conversion and post-conversion periods for their enterprises to form an optimal investment-attractive policy. Keywords: investment strategy, organic production, conversion period, agrarian producers.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/196
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Економіка. Випуск 2 (50) - 2017



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.