Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20406
Title: Аналіз злетів і падінь освіти і науки німеччини в оптиці вибору парадигм для розвитку
Other Titles: Анализ взлетов и падений образования и науки германии в оптике выбора парадигм для развития
Analysis of the ups and downs of education and science of germany in the optics of the paradigm selected for development
Authors: Благініна, Світлана Вікторівна
Keywords: історія освіти, вища освіта, Німеччина, Реформація, протестантизм, етика праці, якість освіти, история образования, высшее образование, Германия, Реформация, протестантизм, этика труда, качество образования, history of education, higher education, Germany, Reformation, Protestantism, ethics of work, quality of education
Issue Date: 2018
Publisher: Вид-во УжНУ "Говерла"
Citation: Благініна, С. В. Аналіз злетів і падінь освіти і науки німеччини в оптиці вибору парадигм для розвитку / С. В. Благініна // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород, 2018. – Вип. 1 (42). – С. 20-24.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: У статті продовжений аналіз дослідження причин і наслідків виникнення і розвитку з німець- ких земель релігійної Реформації, яку ми вважаємо одним з головних чинників прискорення руху всієї Захід- ної Європи до становища світового лідера, яке раніше належало Китаю. Мета дослідження – проаналізувати на основі новітньої наукової інформації особливості формування німецькомовної частини індоєвропейського світу та виявити ті вирішальні фактори впливу, які зумовили рух німців до Реформації і подальших загаль- новідомих успіхів. Методи дослідження: історичний. Звернута увага на те, що ще в долітописні часи у ролі локомотивів цивілізаційного прогресу у західній частині Євразії виступали нащадки винахідників землероб- ства, серед яких особливо великий внесок (одомашнення коня, винахід колеса та ефективної металургії міді) належить пращурам українців з теренів Трипілля і Великого Трипілля. Автор робить наголос на еволюції світоглядних, релігійних та інших парадигм на теренах Німеччини після розпаду Священної Римської імперії, які визначили розвиток нації на наступні сотні років. Підкреслено релігійні та філософські парадигмальні витоки тих унікальних рис культури та освіти, які впродовж ХІХ ст. вивели Німеччину на позицію наукового й технологічного лідера світу. Досліджено конкуренцію кількох важливих парадигм в освіті сучасної Німеч- чини і наведено висновки з німецького досвіду для України.
В статье выполнен анализ изучения причин и последствий возникновения и развития на немецких землях Реформации, которую мы считаем одной из основных причин ускорения движения всей Западной Европы до позиции мирового лидера, ранее принадлежавшего Китаю. Цель исследования − про- анализировать на основе новейшей научной информации особенности формирования немецкоязычной части индоевропейского мира и выявить те решающие факторы влияния, которые обусловили движение немцев к Реформации и последующих общеизвестных успехов. Методы исследования: исторический. Обращено вни- мание на то, что в долетописные времена в роли локомотивов цивилизационного прогресса в западной части Евразии выступали потомки изобретателей земледелия, среди которых особенно большой вклад (одомашни- вание коня, изобретение колеса и эффективной металлургии меди) принадлежит предкам украинцев, освоив- шие земли Триполья и Большого Триполья от Карпат до Западной Сибири. Автор исследует влияние на эво- люцию мировоззренческих, религиозных и других парадигм на немецких землях после распада Священной Римской империи, которые определили развитие нации на сотни лет вперёд. Подчёркиваются религиозные истоки тех уникальных черт культуры и образования, которые на протяжении 19 столетия вывели Германию на позицию научного и технологического мирового лидера. Исследована конкуренция нескольких важных парадигм в образовании современной Германии, сделаны выводы из немецкого опыта, которые могут стать полезными для Украины.
The actuality of the research topic is that for the successful development of Ukraine it is necessary to take into account the globalization together with the information revolution has created new conditions for all types of life. The author continues to analyze the study of the causes and consequences of the emergence and development of the German lands of the religious Reformation, which is considered to be one of the main factors accelerating the movement of the whole of Western Europe to the position of the world leader, which previously belonged to China. The purpose of the study is to analyze, on the basis of the latest scientific information, the peculiarities of the formation of the German-speaking part of the Indo-European world and to identify those decisive factors of influence that predetermined the movement of the Germans to the Reformation and the subsequent well-known successes. Objectives of the study is to find the main reasons for the indisputable scientific, educational, cultural and economic success of the German people in the nineteenth century, to prove the deep affinity between the German and Ukrainian peoples as parts of the great Indo-European family. Among the methods of research the main is historical, but modified taking into account the latest data, which with the help of precise sciences have already accumulated archaeologists. New facts are useful for methods of synergetics, philosophy, sociological and psycho-pedagogical sciences. In article attention was drawn to the fact that the descendants of the inventors of agriculture, such as the domestication of the horse, the invention of the wheel and the efficient metallurgy of copper, belonged to the ancestors of Ukrainians from the territories of Trypillya and the Greater Trypillya. The author emphasizes the evolution of ideological, religious and other paradigms in the territory of Germany after the collapse of the Holy Roman Empire, which determined the development of the nation for the next hundred years. The religious and philosophical paradigmatic origins of those unique features of culture and education that during the nineteenth century were emphasized. brought Germany to the position of the scientific and technological leader of the world. The competition of several important paradigms in the education of modern Germany has been investigated and conclusions from the German experience for Ukraine are presented.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20406
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (42) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Благініна С..pdf274.57 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.