Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20411
Title: Особливості професійної діяльності викладача вищої школи США
Other Titles: Особенности профессиональной деятельности преподавателя высшей школы США
The features of professional activity of the higher school teacher in the USA
Authors: Варга, Наталія Іванівна
Keywords: викладач вищої школи США, професійна діяльність, викладацька робота, науково- дослідницька діяльність, особистісні і професійні якості викладача, преподаватель высшей школы США, профессиональная деятельность, преподавательская работа, научно-исследовательская деятельность, личные и профессиональные качества преподавателя, Higher school teacher in the USA, professional activity, teaching work, scientific research activity, personal and professional qualities of the teacher
Issue Date: 2018
Publisher: Вид-во УжНУ "Говерла"
Citation: Варга, Н. І. Особливості професійної діяльності викладача вищої школи США / Н. І. Варга // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород, 2018. – Вип. 1 (42). – С. 38-41.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Стаття присвячена проблемі професійної діяльності викладача вищої школи. Обґрунтовано, що в сучасних умовах поряд з традиційною культуротворчою місією, робота педагога спрямовується на ефективність, раціональність, організованість і мобільність. Ці тенденції сприяють трансформації професійних цінностей і моделей поведінки викладачів, які притаманні зарубіжній вищій школі, зокрема американській. У зв’язку з цим актуалізується питання вивчення специфіки професійної діяльності викладача вищої школи США з метою формування практичних рекомендацій щодо підвищення ефективності фахової діяльності вітчизняних педагогів. Метою даної статті є виявлення особливостей професійної діяльності викладача вищої школи США. Методи дослідження: теоретичний аналіз і синтез, узагальнення інформації, наукова інтерпретація конкретних педагогічних фактів, ретроспективний аналіз професійної діяльності викладача вищої школи США. Встановлено, що на сьогоднішній день професійна діяльність педагога вищої школи в університетах США передбачає два основні види діяльності – педагогічну і науково-дослідницьку. Викладач повинен мати вищу педагогічну освіту, глибокі знання навчального предмету, володіти методикою викладання у вищій школі, навичками ефективної комунікації, володіти високим рівнем готовності до науково-дослідницької роботи. Наукові дослідження, які реалізуються педагогами вищої школи США, дають можливість здійснювати процес викладання на високому науковому рівні, а також залучати студентів до науково-дослідницької роботи, що робить навчальний процес більш активним і ефективним.
Статья посвящена проблеме профессиональной деятельности преподавателя высшей школы. Обосновано, что в современных условиях наряду с традиционной культуротворческой миссией, работа педагога направлена на эффективность, рациональность, организованность и мобильность. Эти тенденции способствуют трансформации профессиональных ценностей и моделей поведения преподавателей, которые присущи зарубежной высшей школе, в частности американской. В связи с этим актуализируется вопрос изучения специфики профессио- нальной деятельности преподавателя высшей школы США с целью формирования практических рекомендаций по повышению эффективности профессиональной деятельности отечественных педагогов. Целью данной статьи яв- ляется выявление особенностей профессиональной деятельности преподавателя высшей школы США. Методы ис- следования: теоретический анализ и синтез, обобщение информации, научная интерпретация конкретных педаго- гических фактов, ретроспективный анализ профессиональной деятельности преподавателя высшей школы США. Установлено, что на сегодняшний день профессиональная деятельность педагога высшей школы в университетах США предусматривает два основных вида деятельности – педагогическую и научно-исследовательскую. Препода- ватель должен иметь высшее педагогическое образование, обладать глубокими знаниями учебного предмета, вла- деть методикой преподавания в высшей школе, навыками эффективной коммуникации, обладать высоким уровнем готовности к научно-исследовательской работе. Научные исследования, которые реализуются педагогами высшей школы США, дают возможность осуществлять процесс преподавания на высоком научном уровне, а также привле- кать студентов к научно-исследовательской работе, что делает учебный процесс более активным и эффективным.
The article is devoted to the problem of the professional activity of the higher school teacher in the United States. It is substantiated that in modern conditions, higher education acquires a mass character; there is a decrease in academic standards, innovative forms and methods of teaching are being used. The status of an educational institution changes, and the professional training in it equates to receiving a certain kind of «educational service». This predetermines the interest of the students in its uniqueness and quality, which surely will affect the professional activity of the teacher of higher education. Along with the traditional cultural mission, the activity of the teacher focuses on efficiency, rationality, organization and mobility. These tendencies contribute to the transformation of professional values and behavioral patterns of teachers that are inherent in the foreign higher school, particularly the American one. In this regard, there is actualized the issue of studying of the specifics of the professional activity of higher school teacher in the United States for the purpose of formation of the practical recommendations for domestic teachers in order to improve the efficiency of their professional activity. The purpose of the article is to identify the peculiarities of the professional activity of the higher school teacher in the United States. Methods of research: theoretical analysis and synthesis, generalization of information, scientific interpretation of specific pedagogical facts, retrospective analysis of the professional activity of the teacher of the US higher school. It has been established that nowadays the professional activity of the higher school teacher at US universities involves two main types of activities – teaching and scientific-research, which are based on the principles of autonomy, academic freedom and collegiality. The teacher should have a full-fledged pedagogical education, should possess the methodology of teaching in higher school as well as skills of effective communication, should have deep knowledge of the subject and has to be able to stimulate students' academic and extra-curricular activity, also should have high level of readiness for scientific research work. Researches conducted by higher school teachers in the United States provides an opportunity to implement a high-level teaching process, as well as attract students to research work that makes the learning process more active and effective.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20411
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (42) - 2018
Наукові публікації кафедри угорської філології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Варга Н. І..pdf265.77 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.