Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20412
Title: Методика застосування проектної технології навчання у закладах професійної (професійно-технічної) освіти
Other Titles: Методика применения проектной технологии обучения в учреждениях профессионального (профессионально-технического) образования
Methods of application of project technology of teaching in the professional professional (professional and technical) education
Authors: Герлянд, Тетяна Миколаївна
Keywords: проект, навчання, метод проекту, проектна діяльність, проектні технології, проект, обучение, метод проекта, проектная деятельность, project, training, project method, project activity, design technologies
Issue Date: 2018
Publisher: Вид-во УжНУ "Говерла"
Citation: Герлянд, Т. М. Методика застосування проектної технології навчання у закладах професійної (професійно-технічної) освіти / Т. М. Герлянд // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород, 2018. – Вип. 1 (42). – С. 42-45.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Актуальність досліджуваної проблеми полягає в теоретичному обґрунтуванні, розробці й експериментальній перевірці методичних засад, форм, методів, засобів і шляхів організації проектної технології навчання. Метою дослідження є розкриття основних особливостей застосування методики проектів у закладах професійної (професійно-технічної) освіти за допомогою використання методів: теоретичного аналізу (наукової літератури, функціональний аналіз) – для визначення основних підходів до моделювання аналізу змісту та структури технології проектів, вивчення існуючої практики застосування та впровадження цієї технології; моделювання – для розроблення моделі та комплексної педагогічної системи застосування цієї технології у навчально-виробничому процесі закладу професійної (професійно-технічної) освіти; узагальнення – для формулювання висновків та рекомендацій щодо забезпечення результативності застосування технології проектів. Результатом дослідження є впровадження проектних технологій професійного навчання у практику роботи закладів професійної (професійно-технічної) освіти та експериментальна перевірка їх результативності застосування.
Актуальность исследуемой проблемы заключается в теоретическом обосновании, разработке и экспериментальной проверке методических основ, форм, методов, средств и путей организации проектной технологии обучения. Целью исследования является раскрытие основных особенностей применения про- ектной методики в учреждениях профессионального (профессионально-технического) образования путем использования методов: теоретического анализа (научной литературы, функциональный анализ) – для опре- деления основных подходов к моделированию анализа содержания и структуры технологии проектов, из- учение существующей практики применения и внедрения этой технологии; моделирования – для разработки модели и комплексной педагогической системы применения этой технологии в учебно-производственном процессе учреждений профессионального (профессионально-технического) образования; обобщения – для формулировки выводов и рекомендаций по обеспечению результативности применения технологии проек- тов). Результатом исследования является внедрение проектных технологий обучения в практику работы уч- реждений профессионального (профессионально-технического) образования и экспериментальная проверка результативности их применения.
The urgency of the problem under investigation lies in the theoretical justification, development and experimental verification of the methodological foundations, forms, methods, means and ways of organizing the design training technology. The purpose of the study is to reveal the main features of the application of the project methodology in the institutions of professional (vocational) education by using: theoretical analysis methods (scientific literature, functional analysis) to determine the main approaches to modeling the analysis of the content and structure of technology projects, to study the current practice of applying and implementing this technologies; modeling for the development of a model and an integrated pedagogical system for the application of this technology in the teaching and production process of institutions of professional (vocational) education, generalizations for the formulation of conclusions and recommendations for ensuring the effectiveness of the application of technology projects. The result of the study is the introduction of design training technologies into practice. The work of the institutions of professional (vocational) education and the experimental verification of the results spine of their application. The level of problems studied the strategies and mechanisms for implementing the project, the form of presentation of the final results and the degree of its support by the teacher should correspond to the real capabilities of the students. The themes of students' projects should be closely related to the subject content, since visual-figurative thinking typical for a given age, curiosity, interest in the world around them push students to choose a topic based on the specific content of the subject, rather than on the basis of their experience and problems analysis.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20412
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (42) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Герлянд Т. М..pdf236.65 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.