Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20444
Title: Педагогічні умови підготовки майбутнього вчителя хімії до оцінювання навчальних досягнень учнів
Other Titles: Педагогические условия подготовки будущего учителя химии к оцениванию учебных достижений учащихся
Pedagogical conditions of future chemistry teachers training to the evaluation of educational achievements of students
Authors: Криворучко, Аліна Валеріївна
Keywords: оцінювання, навчальні досягнення учнів, майбутній учитель хімії, педагогічні умови, форми, методи, методика, подготовка будущего учителя химии, подходы, условия, формы, методы, средства, evaluation of educational achievements of students, evaluation of educational achievements of students, conditions, approaches, pedagogical conditions, forms, methods, means
Issue Date: 2018
Publisher: Вид-во УжНУ "Говерла"
Citation: Криворучко, А. В. Педагогічні умови підготовки майбутнього вчителя хімії до оцінювання навчальних досягнень учнів / А. В. Криворучко // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород, 2018. – Вип. 1 (42). – С. 118-121.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: У зв’язку новими стратегіями розвитку освіти, змінами підходів до навчання загалом й оці- нювання зокрема, мають діяти інші вимоги щодо професійної підготовки майбутнього вчителя хімії до оці- нювання навчальних досягнень учнів. Мета статті полягає в теоретичному обґрунтуванні педагогічних умов підготовки майбутнього вчителя хімії до оцінювання навчальних досягнень учнів. На основі використання комплексу взаємопов’язаних теоретичних методів доведено, що формування відповідної готовності потребує створення в педагогічному університеті освітнього середовища, сприятливого для інтеграції діяльності ви- кладачів дисциплін циклу професійної та практичної підготовки. Наблизити практичну підготовку студентів до умов, аналогічних майбутній професійній діяльності, доцільно через уведення та використання в процесі навчання студентів форм та методів оцінювання, взаємопов’язаних з формами та методами оцінювання на- вчальних досягнень учнів з хімії. Формування практико зорієнтованих знань, умінь та досвіду з оцінювання потребує здійснення у вищій школі педагогічної підтримки контрольно-оцінювальної діяльності студентів під час занять і в позанавчальній роботі, чому сприятиме співробітництво студентів з викладачами та вчите- лями хімії, наставництво, педагогічне консультування, створення творчих груп.
Теоретический анализ проблемы в педагогической теории и практике показал наличие необ- ходимости подготовки будущего учителя химии к оцениванию учебных достижений учащихся с учетом спец- ифики деятельности учителя химии, обусловленные современными тенденциями в оценивании. Цель статьи заключается в теоретическом обосновании педагогических условий подготовки будущего учителя химии к оцениванию учебных достижений учащихся. На основе использования комплекса взаимосвязанных теоре- тических методов научно обоснованы педагогические условия подготовки будущего учителя химии к оце- ниванию учебных достижений учащихся: создание образовательной среды, благоприятной для интеграции деятельности преподавателей дисциплин цикла профессиональной и практической подготовки; применение в процессе подготовки студентов форм и методов оценивания, адекватных современным формам и методам оценивания учебных достижений школьников по химии; обеспечение педагогической поддержкой контроль- но-оценочной деятельности студентов во время аудиторной и внеаудиторной работы.
Pedagogical conditions of the future Chemistry teachers training to the evaluation of educational achievements of students are identified: creating an educational environment conducive to the integration of disciplines teachers Cycle professional and practical training; introduction and use in preparing students forms and methods of assessment related to modern forms and methods of assessment of student achievements in chemistry; providing educational support control and assessment of students during classes and extracurricular work. The article is devoted to the approach to improving pedagogical conditions of preparing the future teacher of chemistry for evaluation, which aims to improve the practical orientation of learning. This process will only be off active provided it is a targeted, specifically organized, systematic process that takes into account the requirements put forward today for future chemistry teacher. Features Pedagogical conditions of the future Chemistry teachers training to the evaluation of educational achievements of students that meets modern requirements and trends evaluation of educational achievements of students; of practice-oriented training of students in lectures, seminars, practical laboratory exercises, consultations, independent and individual work, research activities, teaching practice, workshops, meetings, work groups of teachers and students in the course of working with mentors, etc.) and the integrated use of teaching methods, methods of organization and implementation of teaching and learning of (verbal, visual and practical) methods of stimulating interest in learning and motivation training and learning activities (discussion, problem-situational, simulation); methods of control, and self-reflection; measures to promote the use of interest in the planning and organization of the evaluation (portfolio, project training, information and computer tools, etc.).
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20444
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (42) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Криворучко А..pdf295.51 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.