Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20455
Title: Еволюція міжнародних мов та іншомовна освіта в Україні
Other Titles: Эволюция международных языков и иноязычного образования в Украине
Evolution of international languages and foreign education in Ukraine
Authors: Лященко, Лариса Миколаївна
Соловей, Ніна Василівна
Паламарчук, Катерина Миколаївна
Keywords: індоєвропейські мови, Велике Трипілля, міжнародні мови, конкуренція мов, глобальна мова, вивчення іноземних мов, индоевропейские языки, Большое Триполье, международные языки, конкуренция языков, глобальный язык, изучение иностранных языков, language changes, Indo-European languages, Great Trypillya, international languages, competition of languages, foreign language education
Issue Date: 2018
Publisher: Вид-во УжНУ "Говерла"
Citation: Ляшенко, Л. М. Еволюція міжнародних мов та іншомовна освіта в Україні / Л. М. Ляшенко, Н. В. Соловей, К. М. Паламарчук // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород, 2018. – Вип. 1 (42). – С. 134-140.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Актуальними для України мовні питання роблять процес глобалізації, неподоланий спадок ра- дянського періоду, претензії сусідніх держав до програм шкільного навчання і погана обізнаність українців про витоки власної мови. Загальна мета дослідження полягає у ліквідації старих «білих плям» та у виявленні перспектив національних і світових мовних змін. Головні завдання − вказати глибинні причини незнання правди про наше мовне минуле; довести на основі наукових відкриттів роль внеску пращурів з Великого Трипілля у появу індоєвропейської мовної сім'ї; виконати прогноз майбутнього для англійської та інших між- народних мов. Методологія дослідження − це загальні, системні та нооісторичні методи, які надають кращий спосіб аналізу різних тем. У викладі основного матеріалу центром уваги є нооісторичні докази того, що укра- їнська мова − це не просто невелика галузь російської мови, а перетворена первинна індоєвропейська мова. Підтримано теорію формування спільності мов індоєвропейської сім’ї через поширення «хмари тегів» − со- тень службових термінів з хай-тек технологій ери бронзи. Розглянуто приклади зростання та занепаду мов окремих народів у минулому. Представлені дані про еволюцію та зміну рейтингу міжнародних мов у «Нові часи». Обґрунтовано причини глобального використання англійської мови в ХХ столітті, але висловлено при- пущення про неможливість її трансформації в універсальну мову людства в майбутньому. Здійснений аналіз дає змогу зробити наступні висновки: російська мова неминуче занепадатиме і може втратити статус між- народної після розпаду Росії, тому в системі освіти України слід підвищувати роль англійської мови як засо- бу розвитку наук і приєднання до ЄС і НАТО; корисно використати позитивний досвід Швеції і Фінляндії в модернізації викладання англійської мови.
Актуальными для Украины языковые вопросы сделали процесс глобализации, непреодоленное наследие советского периода, претензии соседних государств к программам школьного обучения и плохая осведомленность украинцев об истоках собственной речи. Общая цель исследования заключается в ликвидации старых «белых пятен» и в выявлении перспектив национальных и мировых языковых изменений. Главные задачи − указать глубинные причины незнания правды о нашем языковом прошлом; доказать на основе научных открытий роль вклада предков из Большого Триполья в появлении индоевропейской языковой семьи; выполнить прогноз будущего для английского и других международных языков. Методология исследования − это общие, системные и нооисторические методы, которые предоставляют лучший способ анализа различных тем. В изложении основного материала центром внимания является нооисторические доказательства того, что украинский язык − это не просто небольшая веточка русского языка, а преобразованный первичный индоевропейский язык. Поддержано теорию формирования общности языков индоевропейской семьи через распространение «облака тегов» − сотен служебных терминов по хай-тек технологиям эры бронзы. Рассмотрены примеры роста и упадка отдельных языков в прошлом. Представлены данные об эволюции и изменении рейтинга международных языков в «Новые времена». Обосновано причины глобального использования английского языка в ХХ веке, но высказано предположение о невозможности его трансформации в универсальный язык человечества в будущем. Наш анализ позволяет сделать следующие выводы: русский язык неизбежно ослабеет и может потерять статус международного после распада России, поэтому в системе образования Украины следует повышать роль английского языка как средства развития наук и присоединения к ЕС и НАТО; полезно использовать положительный опыт Швеции и Финляндии в модернизации преподавания английского языка.
The actuality of the research topic is that for the development of Ukraine it is necessary to take into account the indisputable fact that globalization together with the information revolution has created new conditions for all types of life. Humanity continues to grow quantitatively and increase the number of independent states whose citizens use the national languages. Objectives of the study − to identify the deep causes of the loss of the truth of Ukrainians about their linguistic past; to prove on the basis of the latest scientific discoveries the peculiarity of the linguistic contribution of the ancestors of Ukrainians in Great Trypillya to the emergence of the Indo-European linguistic family thousands of years ago; to fulfill the forecast for the future of international languages. The methodology of the research is the noointegral, systemic and noohistorical methods that allow a newer way to analyze the affinity of the Ukrainian language with English. Presenting main material: the result of the study is the discovery of evidence that the Ukrainian language is not just a little branch of the Russian language, but a transformed primary Indo-European language. The analysis of contemporary world language changes is carried out in order to assess the possibility of converting English into a global international language. Examples of the growth and decline of languages of certain peoples in the past are considered. The data on the evolution and change of international language ranking in the New Times are presented. The reasons for the global use of English in the twentieth century are explained, but the assumption about the impossibility of its transformation into the universal language of humanity in the future is expressed. A forecast of the influence of progress in computer technologies and artificial intelligence on the ways of using English and other languages is made. Comments on plans for the development of the education system in Ukraine were made. It is proposed to use positive experience in Scandinavian countries – Sweden and Finland in modernizing the teaching of English and other foreign languages.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20455
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (42) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Лященко Л., Соловей Н., Паламарчук К..pdf326.08 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.