Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20457
Title: Найпопулярніші єврейські початкові школи другої половини XIX - початку XX століття на Волині
Other Titles: Самые популярные еврейские начальные школы второй половины xix -начала хх века на Волыни
The finest of jewish elementary schools of the second half of the XIX -beginning of XX century in Volyn
Authors: Мелещенко, Алла Анатоліївна
Keywords: хедер, талмуд-тора, навчання і виховання, зміст, форми і методи єврейського навчання і виховання, хедер, талмуд-тора, обучение и воспитание, содержание, формы и методы еврейского обучения и воспитания, heder, Talmud-tora, teaching and upbringing, content, forms and methods of Jewish education and education
Issue Date: 2018
Publisher: Вид-во УжНУ "Говерла"
Citation: Мелещенко, А. А. Найпопулярніші єврейські початкові школи другої половини XIX - початку XX століття на Волині / А. А. Мелещенко // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород, 2018. – Вип. 1 (42). – С. 141-144.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: В статті представлено на основі публікацій та архівних матеріалів початкову освіту євреїв та аналіз специфіки організації навчально-виховної роботи в єврейських закладах освіти на Волині в другій ХІХ – на початку ХХ століття. Вивчення даної проблеми зумовлено існуванням широкого діапазону регіональних історико-педагогічних досліджень, присвячених становленню й розвитку національного шкільництва, та від- сутністю цілісної науково обгрунтованої концепції розвитку єврейського шкільництва на Волині. Метою до- слідження є вивчення основних єврейських шкіл даного періоду. У статті було використано методи: загально- наукові (аналіз, синтез, аналогія, порівняння, узагальнення) та конкретно-наукові (історико-педагогічного та історико-системного, за допомогою яких опрацьовано архівні документи, отримано результати теоретичного аналізу літератури, здійснено систематизацію фактологічного матеріалу з досліджуваної проблеми; історико- порівняльного). У процесі дослідження статті було з’ясовано, що єврейські діти могли вчитися в конфесійних початкових школах (хедерах, талмуд-торах).
В статье представлены на основе публикаций и архивных материалов начальное образование евреев и анализ специфики организации учебно-воспитательной работы в еврейских учебных заведениях на Волыни во второй ХIХ - начала ХХ века. Изучение данной проблемы обусловлено существованием широко- го диапазона региональных историко-педагогических исследований, посвященных становлению и развитию национальных школ, и отсутствием целостной научно обоснованной концепции развития еврейских школ на Волыни. Целью исследования является изучение основных еврейских школ данного периода. В статье были использованы методы: общенаучные (анализ, синтез, аналогия, сравнение, обобщение) и конкретно-научные (историко-педагогический и историко-системный, с помощью которых обработаны архивные документы, получены результаты теоретического анализа литературы, осуществлена систематизация фактологического материала по исследуемой проблеме; историко-сравнительный). В процессе исследования статьи было вы- яснено, что еврейские дети могли учиться в конфессиональных начальных школах (хедерах, талмуд-торах).
The research deals with the main types of Jewish elementary schools in Volyn. The material of the research of based on the analysis of archival sources, historical and pedagogical literature, Jewish schooling in the structure of education in Volyn within the period of study is outlined. Necessity of this research caused by numerous controversies: existing of a wide ranged regional historical and pedagogical researches, devoted to the formation of the development of national scholarship and the lack of integral scientific concept of development of Jewish scholarship in Volyn. The purpose of the article is to study the main Jewish schools of this period – heders, talmudtor. For the achieving of a set goal and solving the problems described in the article the following scientific methods were used: general scientific (analysis, synthesis, analogy, comparison, generalization) and specifically scientific (historical-pedagogical and historical-systemic, which helped to research archived documents, provided the result of theoretical literature analysis, systemized factorial data; historically comparative which made possible to held comparative analysis of types of the Jewish educational institutions in the region. The results obtained of studying the main types of Jewish elementary schools in Volyn in the end of XIX – beginning of ХХ centuries were discovered that children were able to study at confessional elementary schools (heder, Talmud-tora) and secular educational institutions both national (state owned Jewish elementary colleges as per 1873 Position and in secular Jewish colleges as per 1844 Position). The conclusions made the most popular elementary schools for Jewish children in Volyn were heders and Talmud-toras. Key words: heder, Talmud-tora, teaching and upbringing, content, forms and methods of Jewish education and education.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20457
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (42) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Мелещенко А..pdf276.5 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.