Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20476
Title: Тести як ефективний інструмент контролю знань студентів в процесі вивчення вищої математики
Other Titles: Тесты как эффективный инструмент контроля знаний студентов в процессе изучения высшей математики
Tests as an effective instrument for students 'knowledge control in the higher mathematics study process
Authors: Новицька, Людмила Іванівна
Левчук, Олена Володимирівна
Keywords: аграрний вищий навчальний заклад, аграрний вищий навчальний заклад, моніторинг, тестування, тестові завдання, аграрный вуз, высшая математика, мониторинг, тестирование, тестовые задания, agrarian higher educational establishment, higher mathematics, monitoring, monitoring, test tasks
Issue Date: 2018
Publisher: Вид-во УжНУ "Говерла"
Citation: Новицька, Л. І. Тести як ефективний інструмент контролю знань студентів в процесі вивчення вищої математики / Л. І. Новицька, О. В. Левчук // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород, 2018. – Вип. 1 (42). – С. 164-167.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: У статті розглянуто можливості використання тестових завдань для оцінювання знань студентів в процесі вивчення вищої математики у вищому навчальному закладі аграрного профілю. Для досягнення поставлених завдань та мети, використано теоретичний та емпіричний методи дослідження. Проаналізовано зміст тестових завдань та охарактеризовано види тестів. Запропоновано тестові завдання для вхідного, рубіжного, підсумкового контролю. Відмічено, що тестування може забезпечити успішну реалізацію мети і всіх функцій контролю, дозволяє за досить короткий термін сформувати уявлення про знання студентів; диференціювати процес навчання; стимулювати систематичну навчально-пізнавальну діяльність; об’єктивно оцінити знання та вміння студентів. Розкрито основні переваги і недоліки у застосуванні тестів в освітньому процесі навчального закладу. Визначено перспективу подальших досліджень, які полягають в розширенні бази тестових завдань, проведенні досліджень оцінки впливу тестування на якість знань, умінь, навичок студентів.
В статье рассмотрены возможности использования тестовых заданий для оценки знаний студентов в про- цессе изучения высшей математики в вузе аграрного профиля. Для достижения поставленных задач и цели, использовано теоретический и эмпирический методы исследования. Проанализировано содержание тестовых заданий и охарактеризо- ваны виды тестов. Предложено тестовые задания для входного, рубежного, итогового контроля. Отмечено, что тестиро- вание может обеспечить успешную реализацию целей и всех функций контроля, позволяет за достаточно короткий срок сформировать представление о знании студентов; дифференцировать процесс обучения; стимулировать систематическую учебно-познавательную деятельность; объективно оценить знания и умения студентов. Раскрыты основные преимуще- ства и недостатки в применении тестов в образовательном процессе учебного заведения. Определены перспективы даль- нейших исследований, которые заключаются в расширении базы тестовых заданий, проведении исследований оценки влияния тестирования на качество знаний, умений, навыков студентов.
In the conditions of a significant reduction of the classroom load, it is necessary to introduce new methods for managing educational and cognitive activities of students. The most important type of teaching process control is feedback management. Today, as an innovative and tried-and-tested means of assessing the quality of knowledge, testing is used. The article considers the possibilities of using test tasks for assessing students' knowledge in the process of studying higher mathematics in a higher educational institution of an agricultural profile. To achieve these objectives and purpose, applied theoretical and empirical methods. The content of the test tasks is analyzed and the types of tests are described. Qualitative tests are an important tool for assessing the quality of higher education, increasing the level of training of specialists, increasing the manageability of the educational process. Proposed tasks for entrance, cross-cutting, final control are offered. It is noted that testing can ensure the successful realization of the goal and all control functions. The obvious advantages of using tests are: high efficiency, objectivity, fairness of knowledge assessment; lack of stress and overload for students; possibility of saving time for teachers and students; processing speed of the obtained results; open tests are an effective training tool in the learning process, and closed – it is best to use when checking the level of residual knowledge. Negative aspects of using tests: preparing high-quality tests takes a lot of time. Test results often depend on guessing. The test does not allow you to check knowledge related to creativity.The test control system complements the classical system by new means of diagnosing the quality of educational achievements, enabling the student to reveal his creative potential.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20476
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (42) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Новицька Л., Левчук О..pdf298.55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.