Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20546
Title: Грецький досвід застосування ІКТ для навчання дорослих учнів у Школах другого шансу
Other Titles: Греческий опыт применения ИКТ для обучения взрослых учащихся в Школах второго шанса
The greek experience of ICT application for adult learners training at Second Chance schools
Authors: Постригач, Надія Олегівна
Keywords: навчання дорослих, навчання впродовж життя, едагоги дорослих, ІКТ, цифрова грамотність, Школи Другого Шансу, Греція, обучение взрослых, обучение в течение жизни, педагоги взрослых, ИКТ, цифровая грамотность, Школы Второго Шанса, Греция, adult learning, lifelong learning, educators of adults, ICT tools, digital literacy, Second Chance Schools, Greece
Issue Date: 2018
Publisher: Вид-во УжНУ "Говерла"
Citation: Постригач, Н. О. Грецький досвід застосування ІКТ для навчання дорослих учнів у Школах другого шансу / Н. О. Постригач // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород, 2018. – Вип. 1 (42). – С. 188-191.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Актуальність проблеми зумовлюється потужним зростанням нових технологічних середовищ, де ІКТ відіграють центральну і всеохоплюючу роль, пронизуючи всі аспекти сучасного суспільного життя. ІКТ також вважаються рушійною силою для розширення участі дорослих в ініціативах щодо навчання та на- вчання упродовж усього життя. Метою статті є аналіз грецького досвіду застосування ІКТ у процесі навчання дорослих учнів у Школах другого шансу. Для реалізації поставленої мети та завдань дослідження нами було застосовано метод контент-аналізу. Результати дослідження вказали на наявність оригінальних підходів до методів навчання та розвитку навичок ІКТ, звичок навчання дорослих учнів під час сеансів цифрової грамот- ності у Школах другого шансу; адаптації та трансформації педагогами дорослих матеріалу курсу відповідно до потреб та бажань дорослих учнів, обираючи соціально-життєвий матеріал відкритого складу. З’ясовано, що використання ІКТ спрямовано в основному на розвиток технічних та соціальних навичок дорослих учнів, із застосуванням певних елементів міждисциплінарності. Доведено, що у процесі ІКТ навчання в більшій мірі було активним як для педагогів, так і для дорослих учнів на різних рівнях: останні розвивали філософські та педагогічні знання, а педагоги отримали подальші технічні знання й навички й знання про застосування ІКТ у повсякденному житті.
Актуальность проблемы обусловлена мощным ростом новых технологических сред, где ИКТ играют центральную и всеобъемлющую роль, пронизывая все аспекты современной общественной жизни. ИКТ также считаются движущей силой для расширения участия взрослых в инициативах по обучению и обучению в течение всей жизни. Целью статьи является анализ греческого опыта применения ИКТ в процессе обучения взрослых учеников в Школах второго шанса. Для реализации поставленных целей и задач исследования нами был применен метод контент-анализа. Результаты исследования указали на наличие оригинальных подходов к методам обучения и развития навыков ИКТ, привычек обучения взрослых учеников во время сеансов цифро- вой грамотности в Школах второго шанса; адаптации и трансформации педагогами взрослых материала кур- са в соответствии с потребностями и желаний взрослых учеников, выбирая социально-жизненный материал открытого состава. Установлено, что использование ИКТ направлено в основном на развитие технических и социальных навыков взрослых учеников, с применением определенных элементов междисциплинарности. До- казано, что в процессе ИКТ обучения в большей степени было активным как для педагогов, так и для взрослых учащихся на разных уровнях: последние развивали философские и педагогические знания, а педагоги получили дальнейшие технические знания и навыки и знания о применении ИКТ в повседневной жизни.
The urgency of the problem is due to the powerful growth of new technological environments, where ICTs play a central and all-encompassing role, permeating all aspects of modern social life. ICTs are also seen as a driving force for increasing adult participation in lifelong learning and learning initiatives. The aim of the article is to analyze the Greek experience of using ICT in the process of adult learners’ training at Secondary Chance schools. To implement the goals and objectives of the study, we used the method of content analysis. The results of the research indicated the presence of original approaches to the methods of teaching and developing ICT skills, the habits of adult learners’ training during digital literacy sessions at Secondary Schools; adaptation and transformation of adult course material by educators in accordance with the needs and desires of adult learners by choosing the open-ended sociallife material. Thus, the individuality of the students who came to study at Second Chance Schools with different life experiences was provided with innovation to the social conditions in which it was created, helping students formulate their own creativity, needs and desires. The aim of the article is to analyse the Greek experience of using ICT in the process of adult learners’ training at Second Chance schools. The task of the study consists in a deeper understanding of the features of the formation of digital literacy in adult learners, reflects the educational reality of the Hellenic Republic on the example of the functioning of Second Chance schools. It is revealed that the use of ICT is mainly focused on the development of technical and social skills of adult learners in the field of ICT, with the application of certain elements of interdisciplinarity. It was proved that during the ICT sessions the training was more active for both teachers and adult learners at different levels: they developed philosophical and pedagogical knowledge, and the teachers received further technical knowledge and skills and knowledge about the use of ICT in their everyday lives. Summarizing the results of this study, it should be noted that adult educators are people with special characteristics and features about digital literacy and educational activities. These findings can be useful in developing, organising and implementing adults’ ICT courses in the context of Second Chance Schools and other Southern European regions; to address the above issues to reorient future policies and strategies for adult digital literacy and the integration of ICTs at Second Chance Schools.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20546
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (42) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Постригач Н..pdf287.94 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.