Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20547
Title: Індивідуальність як значуща характеристика особистості сучасного вчителя
Other Titles: Индивидуальность как значимая характеристика личности современного учителя
Personality as a significant characteristic of the identity of a modern teacher
Authors: Почтовюк, Світлана Іванівна
Keywords: особистість, якості особистості, індивідуальність, особистість вчителя, личность, качества личности, индивидуальность, личность учителя, individual, personal qualities, personality, personality of the teacher
Issue Date: 2018
Publisher: Вид-во УжНУ "Говерла"
Citation: Почтовюк, С. І. Індивідуальність як значуща характеристика особистості сучасного вчителя / С. І. Почтовюк // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород, 2018. – Вип. 1 (42). – С. 192-194.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Тенденція гуманізації освіти обумовлює появу нових, більш високих вимог до якості профе- сійної підготовки майбутніх вчителів. Для ефективного виконання своєї роботи, вчитель, перш за все, сам повинен бути особистістю. Метою статті є дослідження проблем розвитку особистості сучасного вчителя та індивідуальності як однієї із значущих його характеристик. У ході дослідження були застосовані такі методи: загальнонаукові (аналіз, синтез, індукція, дедукція); теоретичного рівня (аналіз наукової, навчальної та ме- тодичної літератури з питань розуміння понять «особистість» та «індивідуальність», професійної підготовки майбутніх вчителів); емпіричного рівня (педагогічне спостереження, бесіди, вивчення результатів навчальної діяльності студентів). Особистість – це воєдино пов’язана сукупність внутрішніх умов, через які переломлю- ються всі зовнішні впливи; саме ці внутрішні умови і складають основу індивідуальності. Специфіка педаго- гічної творчої індивідуальності полягає у тому, що педагог вживається в основні педагогічні відносини, що направлені на особисту індивідуальність учнів, а не просто на їх індивідуальні особливості. Індивідуальність особистості педагога може бути сформована лише у педагогічному співтоваристві, в процесі творчої педаго- гічної взаємодії, на основі якої виникає новий характер взаємовідносин між суб’єктами освітнього процесу та розвивається досить значиме відношення до педагогічної професії. Розвитку професійно важливих якостей особистості майбутнього вчителя допомагає спеціально організоване навчання, в результаті якого формується як його професійна так і методична компетентності.
Тенденция гуманизации образования обусловливает появление новых, более высоких тре- бований к качеству профессиональной подготовки будущих учителей. Для эффективного выполнения своей работы, учитель, прежде всего, сам должен быть личностью. Целью статьи является исследование проблем развития личности современного учителя и индивидуальности как одной из значимых его характеристик. В ходе исследования были использованы следующие методы: общенаучные (анализ, синтез, индукция, дедук- ция); теоретического уровня (анализ научной, учебной и методической литературы относительно понятий «личность» и «индивидуальность», профессиональной подготовки будущих учителей); эмпирического уров- ня (педагогическое наблюдение, беседы, изучение результатов учебной деятельности студентов). Личность – это воедино связанная совокупность внутренних условий, через которые преломляются все внешние воз- действия; именно эти внутренние условия и составляют основу индивидуальности. Специфика педагогиче- ской творческой индивидуальности заключается в том, что педагог вовлекается в основные педагогические отношения, направленные на личную индивидуальность учеников, а не просто на их индивидуальные осо- бенности. Индивидуальность личности педагога может быть сформирована только в педагогическом коллек- тиве, в процессе творческого педагогического взаимодействия, на основе которого возникает новый характер взаимоотношений между субъектами образовательного процесса и развивается более значимое отношение к педагогической профессии. Развитие профессионально важных качеств личности будущего учителя помогает специально организованное обучение, в результате которого формируется как его профессиональная так и методическая компетентности.
The trend of humanization of education leads to the emergence of new, higher requirements for quality of future teachers professional training. This, in turn, allows to realize the significance of formational process of future teacher’s professional competence as a process of his professional individual change. The aim of the article is to study the problems of the development of the modern teacher's personality and individuality as one of its significant characteristics. The following methods have been used: general scientific (analysis, synthesis, induction, deduction); methods of theoretical level (analysis of scientific, educational and methodical literature on the concepts of "personality" and "individuality", professional training of future teachers) and empirical level (pedagogical observation, conversation, study of the results of students' educational activities). For the effective doing work, the teacher first of all must be a person because only a person can train person. Personality is one of the significant characteristics of a particular individual. The specifics of teaching creative individuality lies in the fact that the teacher gets used not only to the students’ individual characteristics, but also to the basic pedagogical relationship related to personal identity of students. Personality is realized in the process of communication between people, so the personality of the individual and its characteristics determine human behavior and its relationship with the surrounding world. Personality features significantly transformed in terms of common substantive work and communication. Consequently, the individual personality of the teacher can be formed only in the pedagogical community, in the process of creative pedagogical interaction on the basis of which arises a new character of relations between subjects of educational process and develops a significant relation to the teaching profession.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20547
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (42) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Почтовюк С..pdf246.42 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.