Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20578
Title: Гуманістична спрямованість виховання дітей з відхиленнями у адаптації в США
Other Titles: Гуманистическая направленность воспитания детей с отклонениями в адаптации в США
Humanistic directionality of childhood with remedies in adaptation in the USA
Authors: Сойма, Наталія Дмитрівна
Keywords: діти з відхиленнями в адаптації, девіантна поведінка, девіантна поведінка, гуманізм, виховна робота, США, дети с отклонениями в адаптации, девиантное поведение, гуманизм, воспитательная работа, США, children with deviations in adaptation, deviant behavior, humanism, educational work, the USA
Issue Date: 2018
Publisher: Вид-во УжНУ "Говерла"
Citation: Сойма, Н. Д. Гуманістична спрямованість виховання дітей з відхиленнями у адаптації в США / Н. Д. Сойма // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород, 2018. – Вип. 1 (42). – С. 226-229.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: У статті розглядається проблема виховання дітей з девіантною поведінкою в США, актуаль- ність якої зумовлена значним зростанням кількості таких дітей Метою статті є аналіз особливостей органі- зації виховної роботи в США з дітьми, схильними до девіантної поведінки. Виявлено домінуючу роль прин- ципу гуманізму у реалізації завдань виховання, який передбачає прийняття кожної дитини такою, якою вона є; індивідуальний підхід; довіру і відкритість у здійсненні педагогічної взаємодії вихователя і вихованця; надання переваги виховним заходам над караючими в ресоціалізації особистості з девіантною поведінкою; забезпечення права дітям самостійно організовувати своє життя, використовуючи виховний потенціал колек- тиву. Методи дослідження:аналіз наукових джерел з теми дослідження, індукція, дедукція, конкретизація, узагальнення.
В статье рассматривается проблема воспитания детей с девиантным поведением в США, ак- туальность которой обусловлена значительным ростом количества таких детей Целью статьи является анализ особенностей организации воспитательной работы в США с детьми, склонными к девиантному поведению. Выявлено доминирующую роль принципа гуманизма в реализации задач воспитания, предполагает приня- тие каждого ребенка таким, какой он есть; индивидуальный подход; доверие и открытость в осуществлении педагогического взаимодействия воспитателя и воспитанника; предпочтение воспитательным мерам над ка- рающими в ресоциализации личности с девиантным поведением; обеспечение права детям самостоятельно организовывать свою жизнь, используя воспитательный потенциал коллектива. Методы исследования: ана- лиз научных источников по теме исследования, индукция, дедукция, конкретизация, обобщение.
The article deals with the problem of education of children with deviant behavior, the urgency of which is conditioned by a significant increase in the number of such children. The United States is chosen for the research, as this country has significant achievements in the organization of correctional work with the children who are prone to deviant behavior. The purpose of the article is to analyze the peculiarities of the organization of educational work in the USA with the children who are prone to deviant behavior. In the course of the study, it was discovered that the social-pedagogical educational work with the children susceptible to deviant behavior in the United States has a clearly expressed humanistic orientation. The principle of humanism in education involves respect for the child's personality in conjunction with demanding to it, exercises a regulatory function in the relations of teachers and pupils, building them on mutual respect, trust, benevolence, cooperation. The analysis of the system of education of children with deviant behavior in the United States makes it possible to identify and substantiate the humanistic dominant that forms its basis: the adoption of each child as it is, the identification of positive personality traits and the organization of collectively educational work based on them; an individual approach based on a deep knowledge of the psychological properties of the individual and the circumstances of the pupil, which involves working with the pupil and his family in order to ensure the presence of the family in his life; trust and openness in the implementation of the pedagogical interaction between the educator and the pupil; giving preference to educational measures against punitive in the resocialization of a person with deviant behavior; ensuring the right of children to organize their own lives on their own, using the educational potential of the collective. The mentioned humanistic dominantes are realized in modern conditions by a wide network of state, municipal structures, juvenile justice bodies, public organizations, educational institutions. The operative interaction between the subjects of educational influence provides a rather high efficiency of measures of re-socialization of children and adolescents with deviant behavior. Methods of research: analysis of scientific sources on the topic of the research, induction, deduction, specification, generalization.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20578
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (42) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Сойма Н..pdf236.43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.