Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20582
Title: Перцептивні аспекти педагогічної взаємодії
Other Titles: Перцептивные аспекты педагогического взаимодействия
Perceptive aspects of pedagogical interaction
Authors: Товкнець, Ганна Василівна
Keywords: педагогічна взаємодія, перцепція, міжособистісне спілкування, педагогическое взаимодействие, перцепция, межличностное общение, pedagogical interaction, perception, interpersonal communication
Issue Date: 2018
Publisher: Вид-во УжНУ "Говерла"
Citation: Товканець, Г. В. Перцептивні аспекти педагогічної взаємодії / Г. В. Товканець // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород, 2018. – Вип. 1 (42). – С. 242-245.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: В статті розглядається проблема перцепції у педагогічній взаємодії. Метою статті є обґрунту- вання особливостей перцепції в педагогічній взаємодії. Завданнями дослідження: обґрунтування теоретич- них підходів щодо перцепції у педагогічній взаємодії та визначення особливостей сприймання суб’єктів у міжособистісному спілкуванні. У дослідженні використані методи аналізу, систематизації та концептуалізації наукових ідей, узагальнення. Підкреслено, що в міжособистісній комунікації як особлива проблема виступає інтерпретація повідомлення, що надійшло від педагога до учня і навпаки. Виявлено найбільш важливі влас- тивості суб’єкта сприйняття: активність, інтегративність, субстанціальність, двоплановість. При здійсненні педагогічної взаємодії важливими є психологічні механізми взаємосприйняття і розуміння людьми один од- ного: ідентифікація, емпатія, рефлексія, казуальна атрибуція, установки. Зроблено висновок, що сприймання людини детермінується якостями та властивостями об’єкта і сприймання суб’єкта. Врахування особливостей сприймання дозволяє здійснювати міжособистісне спілкування якісно і ефективно, досягаючи поставлених педагогічних цілей, сприяти стимулюванню оптимального емоційного настрою особистості, максимального прояву її, розвитку суспільно схвалюваних схильностей і здібностей.
В статье рассматривается проблема перцепции в педагогическом взаимодействии. Целью статьи является обоснование особенностей перцепции в педагогическом взаимодействии. Задачи исследования: обосно- вание теоретических подходов к перцепции в педагогическом взаимодействии и определение особенностей вос- приятия субъектов в межличностном общении. В исследовании использованы методы анализа, систематизации и концептуализации научных идей, обобщение. Подчеркнуто, что в межличностном коммуникации как особая проблема выступает интерпретация сообщения, поступившего от педагога к ученику и наоборот. Выявлены наи- более важные свойства субъекта восприятия: активность, интегративности, субстанциальности, двуплановость. При осуществлении педагогического взаимодействия важны психологические механизмы взаимовосприятия и понимания людьми друг друга: идентификация, эмпатия, рефлексия, казуальная атрибуция, установки. Сделан вывод, что восприятие человека детерминируется качествами и свойствами объекта и восприятия субъекта. Учет особенностей восприятия позволяет осуществлять межличностное общение качественно и эффективно, дости- гая поставленных педагогических целей, способствовать стимулированию оптимального эмоционального на- строя личности, максимального проявления ее, развития общественно одобряемых склонностей и способностей.
The article investigates the problem of perception during pedagogical interaction. The purpose of the article is to substantiate the peculiarities of perception during pedagogical interaction. The objectives of the research are to substantiate theoretical approaches to perception during pedagogical interaction, and determine the peculiarities of perceiving subjects during interpersonal communication. There have been used the research methods of: analysis – to give a theoretical analysis of scientific literature; systematization and conceptualization of scientific ideas – to determine the main viewpoints on the perceptual aspects of pedagogical interaction and interpersonal communication; generalization – to develop conclusions. It has been emphasized that the emergence and successful development of interpersonal interaction in pedagogical communication is possible under mutual understanding between the participants, and results in adequate understanding. The interpersonal communication touches upon the problematics of message interpretation received from a teacher to student and vice versa. There have been revealed the most important properties of the perception subject: activity, integrity, substantiality, and duality. During pedagogical interaction, as a process of perception and understanding among people, it is important to make up the psychological mechanisms of mutual perception and understanding: identification, empathy, reflection, causal attribution, statements. There have been identified and explained the behavioral factors influencing the peculiarities of perception and understanding of others such as: behavior and activity, actions of the communicative partner, results of behavior and actions, behavior forms used by interlocutor, utterances of the partner etc.; psychological factors influencing the perception and understanding: appearance and its attributes, facial expressions, human eyes, pantomime; psychotypical peculiarities of communicative partner; the peculiarity of installing the communicator for the perception of other people, that is expressed differently in various socio-psychological situations. It has been concluded that the perception of a person is determined by the qualities and properties of the object and the perception of the subject. Understanding the peculiarities of interpersonal perception allows to communicate more qualitatively and effectively, achieve the set pedagogical goals, stimulate emotional state of a person, its maximum manifestation, develop socially approved inclinations and abilities.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20582
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (42) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Товканець О..pdf286.75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.