Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20585
Title: Дидактичні умови формування змісту профільного навчання на основі метапредметного підходу
Other Titles: Дидактические условия формирования содержания профильного обучения на основе метапредметного подхода
Didactic conditions of forming the content of profile training on the basis of metasubject approach
Authors: Трубачева, Світлана Едуардівна
Keywords: дидактичні умови формування змісту освіти, метапредметний підхід, дидактические условия формирования содержания образования, метапредметный подход, didactic conditions of formation of educational content, metasubject approach
Issue Date: 2018
Publisher: Вид-во УжНУ "Говерла"
Citation: Трубачева, С. Е. Дидактичні умови формування змісту профільного навчання на основі метапредметного підходу / С. Е. Трубачева // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород, 2018. – Вип. 1 (42). – С. 251-253.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: У практиці сучасної старшої школи спостерігається суперечність між фрагментуванням знань відповідно до профілю навчання та необхідністю підвищення рівня узагальнення, систематизації профільно спрямованих знань, цілісності аналізу інформації за розв’язання завдань проблемного, дослідницького спря- мування із застосуванням знань з кількох галузей та у зв’язку з необхідністю професійного самовизначення старшокласників. Одним із підходів до реалізації цієї проблеми є розроблення метапредметних основ форму- вання змісту профільного навчання. Мета дослідження полягає у визначенні дидактичних умов формування змісту профільного навчання на основі метапредметного підходу. Методи дослідження: аналіз та узагальнен- ня складових процесу формування змісту профільного навчання та пріоритетних ідей реформування змісту освіти в старшій школі. Визначено, що концептуальним положенням у процесі формування змісту навчально- го матеріалу на основі метапредметного підходу в умовах профільного навчання доцільно вважати наступне: зміст навчального матеріалу має бути підґрунтям, яке допоможе учню розкрити індивідуальні пізнавальні можливості, визначити інтереси та нахили, сприятиме розвитку його здібностей, життєвого досвіду, забез- печенню необхідного рівня освіченості, професійного самовизначення та соціалізації особистості, що є під- ґрунтям для визначення та реалізації дидактичних умов його ефективного формування.
Статья посвящена освещению основных дидактических условий, которые определены на основе метапредметного подхода и способствуют эффективному формированию содержания профильного обучения. В практике современной старшей школы наблюдается противоречие между фрагментированием знаний в соответствии с профилем обучения и необходимостью повышения уровня обобщения, системати- зации профильно направленных знаний, целостности анализа информации по решению задач проблемного, исследовательского направления с применением знаний из нескольких областей и в связи с необходимостью профессионального самоопределения старшеклассников. Одним из подходов к реализации этой проблемы является разработка метапредметных основ формирования содержания профильного обучения. Цель иссле- дования заключается в определении дидактических условий формирования содержания профильного обу- чения на основе метапредметного подхода. К методам исследования можно отнести анализ и обобщение составляющих процесса формирования содержания профильного обучения и приоритетных идей реформи- рования содержания образования в старшей школе. В ходе исследования было определено, что концептуаль- ным положением в процессе формирования содержания учебного материала на основе метапредметного под- хода в условиях профильного обучения целесообразно считать следующее: содержание учебного материала должно быть основой, которая поможет ученику раскрыть индивидуальные познавательные возможности, определить интересы и наклонности, будет способствовать развитию его способностей, жизненного опыта, обеспечению необходимого уровня образованности, профессионального самоопределения и социализации личности, что является базовым для определения и реализации дидактических условий его эффективного формирования.
The article is devoted to the main didactic conditions, which are defined on the basis of metasubject approach and contribute to the efficient formation of the profile training content. The practice of modern upper secondary school observed the contradiction between fragmentary knowledge in accordance with the profile of learning and the need to increase the level of generalization, systematization of specialized focused knowledge, integrity, analyzing information to meet the challenges of the problem, the research direction with application of knowledge from several areas and in need of professional self-determination of pupils. Modernization of curricula and textbooks, the variability of the content of education determine the necessity of improvement of modern technical, information and methodological support, design and definition of new goals and objectives of education in upper secondary school, update its content and technologies of educational process organization. The effective solution to this problem is to develop metasubject approach in the basics of the profile training content forming. Metasubject in teaching upper secondary school pupils in a certain way aimed at understanding and mastering the universal ways of working that ensure the receipt, transformation and use of knowledge, skills of analysis and evaluation of information from the standpoint of its properties, practical, personal and social significance, the ability to apply them in their activities. The purpose of the study is to determine didactic conditions of forming the profile training content on the basis of metasubject approach. The methods of research include analysis and synthesis components of the process of forming the profile training content and priority ideas of reforming the content of education in upper secondary school. In the course of the study, it was determined that the conceptual position in the process of educational material content formation on the basis of metasubject approach in the conditions of profile training it is advisable to consider the following: the content of educational material must be the basic and will help the learner to discover individual cognitive capabilities, to determine the interests and inclinations will facilitate the development of his abilities and experience, should be a didactic basis to ensure the required level of education, professional identity and socialization, which is the key for the definition and implementation of didactic conditions of its effective formation.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20585
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (42) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Трубачева С..pdf266.78 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.