Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20588
Title: Деяки аспекти академичної мобільності студентів у вітчизняній освітній практиці
Other Titles: Некоторые аспекты академической мобильности студентов в отечественной образовательной практике
Some aspects of students’ academic mobility in domestic educational practice
Authors: Хоминець, Світлана Іванівна
Keywords: система вищої освіти, академічна мобільність, чинники ускладнення академічної мобільності, форми академічної мобільності, інтернаціоналізація вищої освіти, система высшего образования, академическая мобильность, факторы затруднения академической мобильности, формы академической мобильности, интернационализация высшего образования, higher educational system, academic mobility, factors complicating the academic mobility, forms of academic mobility, internationalization of higher education
Issue Date: 2018
Publisher: Вид-во УжНУ "Говерла"
Citation: Хоминець, С. І. Деяки аспекти академичної мобільності студентів у вітчизняній освітній практиці / С. І. Хоминець // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород, 2018. – Вип. 1 (42). – С. 259-263.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: У статті обґрунтовано, що академічна мобільність студентів є вагомим механізмом розвитку вищої школи, яка має на меті покращення якості навчальних програм та планів, рівня наукових досліджень, посилення академічної та культурної інтернаціоналізації європейської вищої освіти, ступеня особистісного розвитку студента. Метою статті є з’ясування суті феномена академічної мобільності студентської молоді та виявлення чинників, які ускладнюють її реалізацію. Методи дослідження: теоретичний аналіз психолого-пе- дагогічної літератури з даної проблеми, узагальнення, статистичний аналіз. На основі узагальнення наукових підходів (функціонального, особистісного і культурологічного) встановлено, що академічна мобільність – це можливість навчатися, викладати, стажуватися чи здійснювати наукову діяльність в іншому навчальному за- кладі на території України чи поза її межами, результатом якої виступає самореалізація особистості в навчан- ні і професійній діяльності. Визначено три рівні чинників, які ускладнюють процес академічної мобільності студентів – державний рівень, рівень вищого навчального закладу, особистісний рівень. Відзначено, що для зниження впливу зазначених чинників необхідною є певна модернізація в сфері нормативно-правового, ін- формаційного, інфраструктурного, кадрового, навчально-методичного та фінансового забезпечення процесу академічної мобільності студентів.
На сегодняшний день в научной литературе наблюдается семантическая неопределенность терминологии, которая характеризует содержание понятия академической мобильности, недостаточно осве- щены факторы, осложняющие процесс академической мобильности студентов. Целью статьи является вы- яснение сути феномена академической мобильности студенческой молодежи и выявление факторов, которые затрудняют ее реализацию. Методы исследования: теоретический анализ психолого-педагогической лите- ратуры по данной проблеме, обобщение, статистический анализ. На основе обобщения научных подходов (функционального, личностного и культурологического) установлено, что академическая мобильность – это возможность учиться, преподавать, стажироваться или осуществлять научную деятельность в другом учеб- ном заведении на территории Украины или за ее пределами, результатом которой выступает самореализация личности в обучении и профессиональной деятельности. Определены три уровня факторов, которые услож- няют процесс академической мобильности студентов – государственный уровень, уровень высшего учебного заведения, личностный уровень. Отмечено, что для снижения влияния указанных факторов необходима опре- деленная модернизация в сфере нормативно-правового, информационного, инфраструктурного, кадрового, учебно-методического и финансового обеспечения академической мобильности студентов. Ключевые слова: система высшего образования, академическая мобильность, факторы затруднения ака- демической мобильности, формы академической мобильности, интернационализация высшего образования.
It has been substantiated that students’ academic mobility is an important mechanism for the development of the higher school aimed at improving of the quality of curricula and plans, the level of scientific research, strengthening the academic and cultural internationalization of European higher education, the degree of personal development of the student. The purpose of the article is to find out the essence of the phenomenon of academic mobility of student youth and to identify the factors that complicate its implementation. Methods of research: theoretical analysis of psychological and pedagogical literature on the given problem, generalization, statistical analysis. On the basis of the generalization of scientific approaches (functional, personal and cultural) it has been established that academic mobility is an opportunity to study, teach, practice or carry out scientific activity in another educational institution in or outside Ukraine, the result of which is self-realization of the individual in the process of learning and professional activities. There are determined three levels of factors that complicate the process of academic mobility: the state level (insufficient financing, imperfection of normative regulation of the credit transfer system), the level of higher education institutions (lack of institutional mobility strategies, differences in educational programs, plans), personal level (motivational (lack of motivation as a result of misunderstanding of the benefits of participating in academic mobility), informational (lack of information on internships, grants, scholarships), evaluative (inability to evaluate the academic mobility programs and the results from participation in it), active (lack of experience in independent living, teamwork), socio-cultural (lack of knowledge about the tradition and culture of other people), communicative (low level of possession of a foreign language), creative (inability to generate ideas and to predict their consequences). It should be noted that for the purpose of elimination of these factors there is needed some modernization in the sector of normative-legal, informational, infrastructural, personnel, educational -methodical and financial support of students’ academic mobility.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20588
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (42) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Хоминець С..pdf278.92 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.