Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20602
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorШиба, Альона Василівна-
dc.date.accessioned2018-10-10T06:48:44Z-
dc.date.available2018-10-10T06:48:44Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationШиба, А. В. Формування соціокультурної компетентності студентів під час позакласної діяльності / А. В. Шиба // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород, 2018. – Вип. 1 (42). – С. 272-275.uk
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20602-
dc.description.abstractSociocultural competence became an integral part of the process of foreign language teaching. Relevant knowledge of the culture and social realities of collocutors helps maintain contacts and promotes a successful interaction. The objective of the article is to further study the concept “students’ sociocultural competence” as well as the ways of its formation during extra-curricular activities. To complete this task a number of methods were applied: theoretical – to survey, analyse the problem under study and empirical ones (observation, interview) to study the peculiarities of the academic process. Various factors that influence the formation of the competence were analyzed. The author also investigated the efficiency of S. Krashen’s hypotheses (the acquisition-learning hypothesis, the monitor hypothesis, the input hypothesis, the natural order hypothesis, the affective filter hypothesis) in the process of foreign language and culture learning not only during in-class but also out-of-class activities. Special attention is paid to the affective factors which influence this process - self-esteem, inhibition, risk-taking, anxiety and motivation. The author dwells upon the difference between intrinsic and extrinsic types of motives, and upon the importance of an integrative type as compared to an instrumental type of motivation in the process of sociocultural competence formation. Different examples of individual, group ad mass extra-curricular activities conducted at the Department of English aiming at fostering students’ communicative competence are provided. The author came to the conclusion that extra-curricular activities, together with in-class work, stimulate the formation of students’ sociocultural competence and make the process of foreign language learning more natural.uk
dc.description.abstractСоциокультурная компетентность является неотъемлемой составляющей процесса обучения иностранному языку, так как способствует общению между представителями разных национальностей. Це- лью этой статьи является исследование понятия «социокультурная компетентность студентов», а также спо- собы ее формирования во время внеклассной деятельности. Для достижения поставленной цели был исполь- зован ряд теоретических (обзор и анализ литературы) и эмпирических методов (педагогической наблюдение и интервьюирование). Автор анализирует эффективность гипотез Стивена Крашена во время освоения ино- странного языка на внеклассных мероприятиях, рассматриваются аффективные факторы, который влияют на процесс изучения иностранного языка. Приводятся образцы различных типов внеклассной работы студентов. Автор приходит к выводу о важности внеклассной деятельности студентов в процессе изучения иностранно- го языка и их эффективности в формировании социокультурной компетентности.uk
dc.description.abstractСоціокультурна компетентність є невід’ємною складовою процесу навчання іноземної мови, оскільки вона сприяє спілкуванню між представниками різних національностей. Метою даної статті є дослідження поняття «соціокультурна компетентність студентів» та шляхи її формування під час позакласної діяльності. Для досягнення поставленої мети було використано ряд теоретичних (огляд та аналіз літератури за темою дослідження) та емпіричних методів (педагогічне спостереження та інтерв’ювання). Автор аналізує ефективність гіпотез Стівена Крашена під час освоєння іноземної мови на позакласних заходах, розглядаються афективні фактори, які впливають на процес вивчення іноземної мови. Наводяться зразки різних типів позакласної роботи студентів. Автор приходить до висновку про важливість позакласної діяльності студентів у процесі вивчення іноземної мови та їх ефективність у формуванні соціокультурної компетентності.uk
dc.language.isoenuk
dc.publisherВид-во УжНУ "Говерла"uk
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка. Соціальна робота;-
dc.subjectsociocultural competenceuk
dc.subjectcurriculumuk
dc.subjectextra-curricular activitiesuk
dc.subjectaffective factorsuk
dc.subjectmotivationuk
dc.subjectсоциокультурная компетентностьuk
dc.subjectучебная программаuk
dc.subjectвнеклассная деятельностьuk
dc.subjectаффективные факторыuk
dc.subjectмотивацияuk
dc.subjectсоціокультурна компетентністьuk
dc.subjectнавчальна програмаuk
dc.subjectпозакласна діяльністьuk
dc.subjectафективні факториuk
dc.subjectмотиваціяuk
dc.titleStudents’ sociocultural competence formation during extra-curricular activitiesuk
dc.title.alternativeФормирование социокультурной компетентности студентов во время внеклассной деятельностиuk
dc.title.alternativeФормування соціокультурної компетентності студентів під час позакласної діяльностіuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (42) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Шиба А..pdf259.55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.