Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20602
Название: | Students’ sociocultural competence formation during extra-curricular activities |
Другие названия: | Формирование социокультурной компетентности студентов во время внеклассной деятельности Формування соціокультурної компетентності студентів під час позакласної діяльності |
Авторы: | Шиба, Альона Василівна |
Ключевые слова: | sociocultural competence, curriculum, extra-curricular activities, affective factors, motivation, социокультурная компетентность, учебная программа, внеклассная деятельность, аффективные факторы, мотивация, соціокультурна компетентність, навчальна програма, позакласна діяльність, афективні фактори, мотивація |
Дата публикации: | 2018 |
Издательство: | Вид-во УжНУ "Говерла" |
Библиографическое описание: | Шиба, А. В. Формування соціокультурної компетентності студентів під час позакласної діяльності / А. В. Шиба // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород, 2018. – Вип. 1 (42). – С. 272-275. |
Серия/номер: | Педагогіка. Соціальна робота; |
Краткий осмотр (реферат): | Sociocultural competence became an integral part of the process of foreign language teaching. Relevant
knowledge of the culture and social realities of collocutors helps maintain contacts and promotes a successful
interaction. The objective of the article is to further study the concept “students’ sociocultural competence” as well
as the ways of its formation during extra-curricular activities. To complete this task a number of methods were
applied: theoretical – to survey, analyse the problem under study and empirical ones (observation, interview) to
study the peculiarities of the academic process. Various factors that influence the formation of the competence were
analyzed. The author also investigated the efficiency of S. Krashen’s hypotheses (the acquisition-learning hypothesis,
the monitor hypothesis, the input hypothesis, the natural order hypothesis, the affective filter hypothesis) in the
process of foreign language and culture learning not only during in-class but also out-of-class activities. Special
attention is paid to the affective factors which influence this process - self-esteem, inhibition, risk-taking, anxiety
and motivation. The author dwells upon the difference between intrinsic and extrinsic types of motives, and upon the
importance of an integrative type as compared to an instrumental type of motivation in the process of sociocultural
competence formation. Different examples of individual, group ad mass extra-curricular activities conducted at the
Department of English aiming at fostering students’ communicative competence are provided. The author came
to the conclusion that extra-curricular activities, together with in-class work, stimulate the formation of students’
sociocultural competence and make the process of foreign language learning more natural. Социокультурная компетентность является неотъемлемой составляющей процесса обучения иностранному языку, так как способствует общению между представителями разных национальностей. Це- лью этой статьи является исследование понятия «социокультурная компетентность студентов», а также спо- собы ее формирования во время внеклассной деятельности. Для достижения поставленной цели был исполь- зован ряд теоретических (обзор и анализ литературы) и эмпирических методов (педагогической наблюдение и интервьюирование). Автор анализирует эффективность гипотез Стивена Крашена во время освоения ино- странного языка на внеклассных мероприятиях, рассматриваются аффективные факторы, который влияют на процесс изучения иностранного языка. Приводятся образцы различных типов внеклассной работы студентов. Автор приходит к выводу о важности внеклассной деятельности студентов в процессе изучения иностранно- го языка и их эффективности в формировании социокультурной компетентности. Соціокультурна компетентність є невід’ємною складовою процесу навчання іноземної мови, оскільки вона сприяє спілкуванню між представниками різних національностей. Метою даної статті є дослідження поняття «соціокультурна компетентність студентів» та шляхи її формування під час позакласної діяльності. Для досягнення поставленої мети було використано ряд теоретичних (огляд та аналіз літератури за темою дослідження) та емпіричних методів (педагогічне спостереження та інтерв’ювання). Автор аналізує ефективність гіпотез Стівена Крашена під час освоєння іноземної мови на позакласних заходах, розглядаються афективні фактори, які впливають на процес вивчення іноземної мови. Наводяться зразки різних типів позакласної роботи студентів. Автор приходить до висновку про важливість позакласної діяльності студентів у процесі вивчення іноземної мови та їх ефективність у формуванні соціокультурної компетентності. |
Тип: | Text |
Тип публикации: | Стаття |
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20602 |
Располагается в коллекциях: | Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (42) - 2018 |
Файлы этого ресурса:
Файл | Описание | Размер | Формат | |
---|---|---|---|---|
Шиба А..pdf | 259.55 kB | Adobe PDF | Просмотреть/Открыть |
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.