Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20664
Title: Використання біоритмології та релаксації в навчальному процесі у осіб з дефектами мовлення
Other Titles: Применение биоритмологии и релаксации у усебном процессе у лиц дефектом речи
Use of biorithmology and relaxation in the educational process in the persons with life defects
Authors: Дикий, Богдан Володимирович
Keywords: заїкання, біоритм, аутогенне тренування, ритмічне дихання, вуглеходіння, Хатха-Йога, заикание, биоритм, аутогенная тренировка, ритмичное дыхание, углехождение, Хатха- Йога, stuttering, biorhythm, autogenous training, rhythmic breathing, carbs, Hatha Yoga
Issue Date: 2018
Publisher: Вид-во УжНУ "Говерла"
Citation: Дикий, Б. В. Використання біоритмології та релаксації в навчальному процесі у осіб з дефектами мовлення / Б. В. Дикий // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород, 2018. – Вип. 1 (42). – С. 296-299.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Актуальність дослідження полягає в тому, що причини виникнення дефекту мовлення заїкан- ня точно не встановлені і єдиних подолання цього феномену не існує. Мета статті − підтвердження впливу методів біоритмології та аутогенного тренування в навчальному процесі з дисципліни «Логопедія» у осіб з дефектами мовлення (заїкання). Методи дослідження: аналіз та узагальнення літератури з метою вивчення способів виправлення дефекту мовлення; педагогічного обстеження з метою оцінки симптомів заїкання та ви- значення ефекту біоритмології та релаксації в навчальному процесі; методи математичної статистики з метою визначення вірогідності змін. Дослідження проводилась за шкалою основного зовнішнього фізіологічного симптому заїкання − судоми в процесі мовного акту, та тривалістю судоми. Тривалість судоми визначались як середнє значення часу в процесі мовлення на протязі 10 хвилин. Результати дослідження: встановлено, що на протязі 1,5–2 місяців вдалось повністю усунути заїкання у студентів УжНУ з легким випадком судоми мовлення, та особливий інтерес представляє випадок з важким станом судоми мовлення – його стан змінився до легкого стану.
Актуальность исследования заключается в том, что причины возникновения дефекта речи заикание точно не установлены и единых преодоления этого феномена не существует. Цель статьи - подтверждение влияния методов биоритмологии и аутогенной тренировки во вне учебном процессе по дисциплине «Логопедия» у лиц с дефектами речи (заикание). Методы исследования: анализ и обобщение литературы с целью изучения способов исправления дефекта речи; педагогического обследования с целью оценки симптомов заикания и определения эффекта биоритмологии и релаксации в учебном процессе; методы математической статистики с целью определения достоверности изменений. Исследование проводилась по шкале основного внешнего физиологического симптома заикание - судороги в процессе речевого акта, и продолжительностью судороги. Продолжительность судороги определялись как среднее значение времени в процессе речи в течение 10 минут. Результаты исследования: установлено, что в течение 1,5-2 месяцев удалось полностью устранить заикание у студентов УжНУ с легким случаем судороги речи, и особый интерес представляет случай с тяжелым состоянием судороги речи - его состояние изменилось до легкого состояния.
The urgency of the study is that during the centuries-long history of studying and treating stuttering, researchers have expressed different views about the nature of this speech disorder, its etiology, methods and techniques for treating stuttering children and adults. A healthy organism is determined by the stability of information links both between different functional systems of the organism, and in the middle of each system and subsystem. Indicators of stability of information interaction is the synchronization of their own oscillating processes, which have electromagnetic nature. Causes of stuttering are not exactly established and there is no single overcoming of this phenomenon. The purpose of the paper is to confirm the influence of the methods of biorhythmology and autogenous training outside the educational process on the discipline "Speech therapy" in people with speech defects (stuttering). Methods of research: development of rhythmic breathing in the system of Hatha Yoga. The first and main condition for the regulation of respiration is control of its rhythm. The measure for rhythmic breathing for Haha-Yoga is a normal heart beat. The frequency of heart rate (HR) in different people is unequal, everyone should know their pulse. The time from one pulse to the second is taken per unit of time. Such unit is measured by inhaling and breathing air. When this is achieved, we make our breathing conscious and controlled. This is the first and most important step in mastering Pranayama. The use of autogenous training and meditation based on the use of rhythmic breathing in the Hatha Yoga system. The rhythmic repetition of the slogan "I am reliable!" simultaneously with the rhythmic steps in the pace of the slogan's voice dubbing in hands (this technique is used when walking barefoot on hot-rolled coals). The assessment of the effect of the study was conducted on the scale of the main external physiological symptom of stuttering - convulsions during the speech act, their duration which in light cases ranges from 0.2 to 12.6 seconds. In severe cases, it reaches 90 seconds. Results of the research: it was established that during the 1,5-2 months of the use of the experimental method of training it was possible to completely eliminate stuttering from 3 persons. In what duration of convulsions is referred to an easy case. Of particular interest is the elimination of stuttering in a secondyear student of the faculty of health and physical education, whose duration of seizures was attributed to a serious case at the end of the occupation, the state changed to a mild case.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20664
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (42) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Дикий Б..pdf240.54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.