Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20721
Title: Педагогічні засади використання оздоровчої аквааеробіки як засобу гідрореабілітації та корекції фізичного стану старшокласниць, які належать до спеціальних медичних груп
Other Titles: Педагогические основы использования оздоровительной аквааэробики как средства гидрореабилитации и коррекции физического состояния старшеклассниц, отнесенных к специальным медицинским группам
Pedagogical foundations of the use of health aquaaerobics as a means of hydro-rehabilitation and correction of the physical state of senior school girls who belong to the special medical groups
Authors: Ляховець, Лариса Олексіївна
Keywords: аквааеробіка, фізична реабілітація, фізичний стан, дівчата, спеціальні медичні групи, аквааэробика, физическая реабилитация, физическое состояние, старший школьный возраст, специальные медицинские группы, aquaaerobics, physical rehabilitation, physical conditions, girls, senior school age, special medical groups
Issue Date: 2018
Publisher: Вид-во УжНУ "Говерла"
Citation: Ляховець, Л. О. Педагогічні засади використання оздоровчої аквааеробіки як засобу гідрореабілітації та корекції фізичного стану старшокласниць, які належать до спеціальних медичних груп / Л. О. Ляховець // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород, 2018. – Вип. 1 (42). – С. 319-322.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Актуальність проблеми полягає в тому, що незадовільний стан здоров’я сучасних школярів зу- мовлює необхідність пошуку нових підходів до залучення старшокласників із відхиленнями у стані здоров’я постійного або тимчасового характеру, котрі належать до спеціальних медичних груп, до активних занять фізичними вправами. Метою статті є доведення ефективності оздоровчої аквааеробіки як засобу фізичної реабілітації та корекції фізичного стану старшокласниць спеціальних медичних груп та педагогічної доціль- ності використання цього засобу у фізичному вихованні дівчат. У ході дослідження використано методи пси- хологічного аналізу, тестування фізичної підготовленості (6 тестів), педагогічного експерименту, лікарсько- педагогічного контролю, методи математичної статистики. У статті авторка доводить, що одним із зазначених вище нових підходів є організація в навчальних закладах занять аквааеробікою, яка дозволяє використовувати унікальні властивості води. Її оздоровчо-реабілітаційний вплив забезпечують зміни рівня води, диференціа- ція амплітуд, темпу, координаційної складності рухів, певний темп і ритм музики, чіткість рухів, розмаїття танцювально-гімнастичних комбінацій тощо. Результати проведеного дослідження, складовою якого була ін- дивідуальна робота з дівчатами, підтвердили, що засоби оздоровчої аквааеробіки є ефективними для фізичної реабілітації, корекції фізичного стану та підвищення рівня фізичної підготовленості старшокласниць, які на- лежать до спеціальних медичних груп.
Актуальность проблемы заключается в том, что неудовлетворительное состояние здоровья современных школьников вызывает необходимость поиска новых подходов к привлечению старшеклассни- ков с отклонениями в состоянии здоровья постоянного или временного характера, отнесенных к специальным медицинским группам, к активным занятиям физическими упражнениями. Целью статьи является подтверж- дение эффективности оздоровительной аэробики как средства физической реабилитации и коррекции фи- зического состояния старшеклассниц специальных медицинских групп и педагогической целесообразности использования этого средства в физическом воспитании девушек. В ходе исследования были использованы методы психологического анализа, тестирования физической подготовленности (6 тестов), педагогического эксперимента, врачебно-педагогического контроля, методы математической статистики. В статье автор до- казывает, что одним из вышеуказанных новых подходов является организация в учебных заведениях занятий аквааэробикой, позволяющей использовать уникальные свойства воды. Ее оздоровительно-реабилитацион- ное влияние обеспечивают изменения уровня воды, дифференциация амплитуд, темпа, координационной сложности движений, определенный темп и ритм музыки, четкость движений, разнообразие танцевально- гимнастических комбинаций и другие факторы. Результаты проведенного исследования, составной частью которого была индивидуальная работа с девушками, подтвердили, что средства оздоровительной аквааэроби- ки являются эффективными для физической реабилитации, коррекции физического состояния и повышения уровня физической подготовленности старшеклассниц, отнесенных к специальным медицинским группам.
The unsatisfactory state of health of modern school pupils raises the need to search for new approaches to attracting senior school pupils with deviations in the state of health of a permanent or temporary nature who belong to the special medical groups, to active physical exercises. This is the urgency of the problem, which is solved in the article. The purpose of the article is to confirm the effectiveness of health aquaaerobics as a means of physical rehabilitation and correction of the physical state of senior school girls who belong to the special medical groups, and also to confirm the pedagogical expediency of using this means in the physical education of girls. During the research methods of psychological analysis, physical fitness testing (6 tests), pedagogical experiment, medical and pedagogical control, methods of mathematical statistics were used. In the course of the study, the author found that the morbidity structure of school pupils is more often associated with diseases of the musculoskeletal system, respiratory tract, cardiovascular pathologies, gastrointestinal and other diseases. Physical training of these school pupils are held under specially designed programs, but under normal school conditions. A good means of healing such school pupils is aquaaerobics, which uses the unique properties of water. Changes in water level, amplitude differentiation, coordination complexity of movements, certain pace and rhythm of music, clarity of movements, diversity of dance-gymnastic combinations provide for the rehabilitation and health benefits of aquaaerobics on the human body. The author conducted a pedagogical experiment, during which the senior school girls were actively engaged in aquaaerobics. The main part was dominated by general development and special exercises aimed at raising the level of general physical development of the girls, exercises for training the cardiovascular and respiratory systems – active motions for the development of various muscle groups, exercises for the development of muscles of the trunk; the number of repetitions varied depending on the level of physical fitness of the girls. The author was convinced that the program of lessons should be compiled and adjusted in accordance with specific pathologies. This led to the use of an individual approach during training. The results of the experiment confirmed that the means of health aquaaerobics are effective in correcting the physical condition and increasing the level of physical fitness of senior school girls who belong to the special medical groups.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20721
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (42) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ляховець Л..pdf243 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.