Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20751
Title: Концептуальні підходи підготовки учителів-предметників до фізичного виховання учнів
Other Titles: Концептуальные подходы подготовки учителей-предметников к физическому воспитанию учеников
Conceptual approaches to the training of subject teachers to the physical education of pupils
Authors: Огнистий, Андрій Володимирович
Keywords: учитель-предметник, фізичне виховання, учень, концептуальні підходи, методологія, учитель-предметник, физическое воспитание, ученик, концептуальные подходы, методология, teacher-subject, physical education, pupil, conceptual approaches, methodology
Issue Date: 2018
Publisher: Вид-во УжНУ "Говерла"
Citation: Огнистий, А. В. Концептуальні підходи підготовки учителів-предметників до фізичного виховання учнів / А. В. Огнистий // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород, 2018. – Вип. 1 (42). – С.350-354
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Сучасна Україна потребує покоління з високим рівнем освіченості, культури й здоров’я. Ви- рішувати означене завдання покладається державою, насамперед, на учителя-предметника. Даний процес повинен базуватись на концептуальних підходах. Визначальним більшість науковців визначають методоло- гічний підхід. Метою статті є теоретичне обґрунтування концептуальних підходів (методологічний рівень) системи підготовки учителя-предметника до роботи з фізичного виховання в школі. Використані теоретичні методи дослідження: системний аналіз філософської, психологічної, соціологічної і педагогічної наукової літератури з проблем професійно-педагогічної підготовки майбутніх учителів, педагогічної діяльності; тео- ретичний аналіз і синтез. Практично кожний випускник педагогічного вищого навчального закладу, в тій чи іншій мірі, залучений до фізкультурної роботи в шкільному колективі, тому вирішення питань професійно- педагогічної підготовки до цієї діяльності повинно займати вагоме місце у системі виховання педагогічних кадрів. Ця підготовка повинна базуватись на методологічному підґрунті через застосування загальновизнаних методологічних підходів, а саме: особистісно-діяльнісного, системного, синергетичного, культурологічного, аксіологічного, ціннісного, середовищного та вирішувати не лише завдання пов’язані із всебічним і гармоній- ним розвитком особистості, але і чисто професійні, пов’язані з набуттям спеціальних компетенцій необхідних для роботи з фізичного виховання школярів
Украине необходимо поколение с высоким уровнем образованности, культуры и здоровья. Решать обозначенную задачу полагается государством, прежде всего, на учителя-предметника. Данный процесс должен базироваться на концептуальных подходах. Большинство научных работников считают определяющим методологический подход. Целью статьи является теоретическое обоснование концептуальных подходов (методологический уровень) системы подготовки учителя-предметника к работе по физическому воспитанию в школе. Использованы теоретические методы: исследования: системный анализ философской, психологической, социологической и педагогической научной литературы проблемы профессионально- педагогической подготовки будущих учителей; теоретический анализ и синтез. Практически каждый выпускник педагогического высшего учебного заведения, в той или иной мере, привлечён к физкультурной работе в школьном коллективе. Решения вопросов профессионально-педагогической подготовки к этой деятельности должно занимать весомое место в системе подготовки педагогических кадров. Эта подготовка должна базироваться на методологической основе через применение общепризнанных методологических подходов, а именно: личностно-деятельного, системного, синергетического, культурологического, аксиологического, ценностного, средового, и решать не только задачи, связанные с всесторонним и гармоническим развитием личности, но и чисто профессиональные, связанные с обретением специальных компетенций необходимых для работы по физическому воспитанию школьников.
Ukraine needs a generation with a high level of education, culture and health. To solve this task the state relies first and foremost on a subject teacher. The training of students of higher pedagogical educational institutions for the physical education teaching to schoolchildren in educational activities is a special, purposeful, guided and measurable process, which determines the substantiation of conceptual approaches at different levels: methodological, theoretical and practical-oriented. The defining majority of scientists define the methodological approach. The purpose of the article is theoretical substantiation of conceptual approaches (methodological level) of the system of training of a subject teacher to work on physical education at school. Theoretical research methods used: systematic analysis of philosophical, psychological, sociological and pedagogical scientific literature on the problems of vocational and pedagogical training of future teachers, pedagogical activities. Theoretical analysis and synthesis were used by us to select the topic of the study and its conception. With the help of theoretical analysis and synthesis, the components of the investigated process were studied and classified, and the most important features and specific features were studied. Almost every graduate of a pedagogical higher educational institution is more or less involved with physical education in the school community, so the decision of issues of vocational and pedagogical preparation for this activity should occupy a significant place in the system of training pedagogical staff. This training should be based on a methodological basis through the application of generally accepted methodological approaches, namely: personality-activity, systemic, synergistic, cultural, axiological, value, environment and solve not only tasks related to the comprehensive and harmonious development of the individual, but also purely professional related to acquiring special competencies necessary for work with the physical education of schoolchildren.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20751
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (42) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Огнистий А..pdf269.09 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.