Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20775
Название: Структурні компоненти готовності майбутніх фахівців з фізичного виховання та спорту до роботи у сфері фізичної рекреації
Другие названия: Структурный компонент готовности будущих специалистов по физическому воспитанию и спорту к работе в сфере физической рекреации
Structural components of readiness of future specialists in physical education and sport for physical recreation activities
Авторы: Приступа, Євген Никодимович
Данилевич, Мирослава Василівна
Ключевые слова: готовність, фахівці з фізичного виховання і спорту, рекреаційно-оздоровча діяльність, готовность, специалисты по физическому воспитанию и спорту, рекреацреакционно-оздоровительная деятельность, readiness, specialists in physical education and sports, recreational and health-related activities
Дата публикации: 2018
Издательство: Вид-во УжНУ "Говерла"
Библиографическое описание: Приступа, Є. Н. Структурні компоненти готовності майбутніх фахівців з фізичного виховання та спорту до роботи у сфері фізичної рекреації / Є. Н. Приступа, М. В. Данилевич // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород, 2018. – Вип. 1 (42). – С. 359-363
Серия/номер: Педагогіка. Соціальна робота;
Краткий осмотр (реферат): Стаття торкається питання модернізації процесу професійної підготовки фахівців з фізичного виховання та спорту. Проблема готовності майбутніх фахівців з фізичного виховання та спорту до рекреаційно- оздоровчої діяльності є актуальною для сучасного суспільства, оскільки наявність або відсутність цієї готовності визначає, чи буде випускник працювати після закінчення вищого навчального закладу у сфері фізичної рекреації. Мета роботи – визначити та охарактеризувати структурні компоненти готовності майбутніх фахівців з фізичного виховання та спорту до рекреаційно-оздоровчої діяльності. Метод аналізу та узагальнення даних наукової літератури та практичного досвіду підготовки фахівців з фізичного виховання і спорту дозволив визначити структурні компоненти готовності майбутніх фахівців з фізичного виховання та спорту до проведення рекреаційно-оздоровчої діяльності, а саме мотиваційно-ціннісний, пізнавальний, процесуальний та емоційно-вольовий Розкрито підструктуру кожного компоненту готовності. Зазначено їхній взаємозв’язок і взаємозалежність. Вказано, що вивчення структури готовності дозволяє впливати на рівень сформованості кожного з її компонентів і сприятиме підготовці високопрофесійних фахівців з фізичного виховання та спорту до роботи в сфері фізичної рекреації, попит на яких постійно зростає.
Статья затрагивает вопросы модернизации процесса профессиональной подготовки специ- алистов по физическому воспитанию и спорту. Проблема готовности будущих специалистов по физическому воспитанию и спорту к рекреационно-оздоровительной деятельности является актуальной для современного общества, поскольку наличие или отсутствие этой готовности определяет, будет ли выпускник работать после окончания высшего учебного заведения в сфере физической рекреации. Цель работы - определить и охаракте- ризовать структурные компоненты готовности будущих специалистов по физическому воспитанию и спорту в рекреационно-оздоровительной деятельности. Метод анализа и обобщения данных научной литературы и практического опыта подготовки специалистов по физическому воспитанию и спорту позволили нам опре- делить структурные компоненты готовности будущих специалистов по физическому воспитанию и спорту к проведению рекреационно-оздоровительной деятельности, а именно мотивационно-ценностный, познава- тельный, процессуальный и эмоционально-волевой Раскрыто подструктуру каждого компонента готовности. Указано на их взаимосвязь и взаимозависимость. Указано, что изучение структуры готовности позволяет влиять на уровень сформированности каждого из ее компонентов и способствовать подготовке высокопро- фессиональных специалистов по физическому воспитанию и спорту к работе в сфере физической рекреации, спрос на которые постоянно растет.
The article deals with the modernization of the professional training of specialists in physical education and sports. The problem of the readiness of future specialists in physical education and sports for recreational and health-related activities is relevant for modern society, since the presence or absence of this readiness determines whether a graduate will work after graduation from a higher educational institution in the field of physical recreation. The purpose of the work is to identify and characterize the structural components of the readiness of future specialists in physical education and sports for recreational and health-related activities. Objectives of the study: 1) to identify the main structural components of the readiness of future specialists in physical education and sports for recreational and healt-related activities; 2) to reveal the essence of the readiness components of future specialists in physical education and sports for recreational and health-related activities. The following research methods are used to solve the tasks: analysis and systematization of psychological and pedagogical literature sources, special literature on physical culture and Internet information resources; abstracting, logical and theoretical analysis. Analysis and synthesis of scientific literature data and practical experience of training specialists in physical education and sports allowed to determine the structural components of the readiness of future specialists in physical education and sports for recreational and health-related activities, namely, motivational-value, cognitive and emotional-volitional. It has been discovered substructure of each component of readiness. Their interconnection and interdependence have been indicated. It has been pointed out that studying the readiness structure could influence the level of formation of each of the components and would facilitate the training of highly qualified specialists in physical education and sports. Thus, the readiness of a future specialist in physical education and sports for recreational and health-related activities is an integrative personal quality that includes motivational-value, cognitive, procedural and emotional-volitional components. Each of the readiness components has its own substructure to be described in the article. It has been established that all of these readiness components are interrelated and interdependent. The purposeful impact upon each individual component will increase the level of general professional readiness of future specialists in physical education and sports for recreation and health-related activities.
Тип: Text
Тип публикации: Стаття
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20775
Располагается в коллекциях:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (42) - 2018

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Приступа Є., Данилевич М..pdf300.19 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.