Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20778
Title: Діяльнісний компонент готовності до самопізнання в процесі фізичної підготовки
Other Titles: Деятельностный компонент готовности к самопознания в процессе физической подготовки
Activity component of readiness for self-knowledge in the process of physical training
Authors: Сивохоп, Едуард Миколайович
Степчук, Надія Володимирівна
Keywords: фізичне виховання, спорт, вдосконалення, студенти, програма, самопізнання, физическое воспитание, спорт, совершенствование, студенты, программа, самопознание., physical education, sport, teaching, improving, students, program, self-knowledge
Issue Date: 2018
Publisher: Вид-во УжНУ "Говерла"
Citation: Сивохоп, Е. М. Діяльнісний компонент готовності до самопізнання в процесі фізичної підготовки / Е. М. Сивохоп, Н. В. Степчук // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород, 2018. – Вип. 1 (42). – С. 364-367.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: В основу фізичної підготовки покладено органічну єдність її складових фізичної досконалості, мотиваційно-ціннісних орієнтацій і фізкультурно-спортивна діяльність, де самопізнання виступає основою й початковим щаблем їхнього формування. Метою статті є дослідити діяльнісний компонент готовності до самопізнання в процесі фізичної підготовки. Відповідно завданням даного дослідження є вивчити структуру діяльнісного компонента самопізнання в процесі фізичної підготовки; розробити рекомендації з удосконалення процесу самопізнання. Методи дослідження: теоретичні – аналіз літературних джерел (з метою вивчення структури діяльнісного компонента самопізнання в процесі фізичної підготовки); емпіричні − інтерв’ювання, бесіда та спостереження використано (з метою визначення показників для розробки рекомендацій з удосконалення процесу самопізнання. Встановлено, що діяльнісний компонент самопізнання проявляється за трьома напрямами: по-перше, визначає здатність до подальшого саморозвитку, самовиховання, самовдосконалення; по-друге, є основою самодіяльного, ініціативного самовираження студентів; по-третє, стимулює прагнення особистості до творчості. Розроблено рекомендації з удосконалення процесу самопізнання: визначення особистих мотивів, на основі яких здійснюватиметься самопізнання.
В основу физической подготовки положено органическое единство ее складових- физиче- ского совершенства, мотивационно-ценностных ориентаций и физкультурно-спортивная деятельность, где самопознания выступает основой и начальным ступенью их формирования. Целью статьи является исследо- вать деятельностный компонент готовности к самопознанию в процессе физической подготовки. Методы ис- следования: теоретические - анализ литературных источников (с целью изучения структуры деятельностного компонента самопознания в процессе физической подготовки) эмпирические − интервьюирование, беседа и наблюдение использовано (с целью определения показателей. Согласно задачей данного исследования явля- ется изучить структуру деятельностного компонента самопознания в процессе физической подготовки. Уста- новлено, что деятельностный компонент самопознания проявляется по трем направлениям: во-первых, опре- деляет способность к дальнейшему саморазвитию, самовоспитания, самосовершенствования; во-вторых, является основой самодеятельного, инициативного самовыражения студентов; в третьих, стимулирует стрем- ление личности к творчеству. Разработаны рекомендации по совершенствованию процесса самопознания. Ключевые слова: физическое воспитание, спорт, совершенствование, студенты, программа, самопозна- ние.
The implementation of the humanitarian potential of physical education greatly contributes to the orientation of its content on the formation of a universal personality of the future specialist in physical culture and sports activities, in which the motivational and value consciousness plays an important role self-knowledge. The basis of physical education is the organic unity of its components - physical perfection, motivational-value orientations, as well as physical culture and sports activities, where self-knowledge serves as the basis and the initial stage of their formation. The purpose of the article is to study the component of activity of readiness for self-knowledge in the process of physical education. Accordingly, the task of this study is to study the structure of the activity of the component of self-knowledge in the process of physical education; to develop recommendations for improving the process of selfknowledge. The following research methods were used to solve the tasks: theoretical - analysis of literary sources, this method of research was used to study the structure of the activity component of self-knowledge in the process of physical training; empirical - interviews, discussions and observations are used to determine indicators for developing recommendations for improving the process of self-knowledge. As a result of the study, recommendations were developed to improve the process of self-knowledge: the definition of personal motives that will be based on selfknowledge; identification of personal needs for self-knowledge in the process of physical education; use of educational situations that stimulate independent physical education and sports activities of students; creation of conditions for the systematic overcoming of difficulties arising in the exercise of physical exercises, education in itself of volitional qualities, purposefulness, determination, perseverance, courage, perseverance in achieving the goal; development of constant readiness to solve life's tasks, activities; manifestation of collectivism, active participation in sporting competitions; formation of cognitive activity and deepening of special knowledge on physical education.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20778
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (42) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Сивохоп Е., Степчук Н..pdf257.26 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.