Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20794
Title: Culture of communication as an important constituent in the professional activity of physical culture of a teacher
Other Titles: Культура общения, как важная составляющая в профессиональной деятельности учителя физической культуры
Культура спілкування, важлива складова, у професійній діяльності вчителя фізичної культури
Authors: Чепелюк, Анна Вікторівна
Кушнір, Роман Григорович
Keywords: communication culture, student, teacher, physical culture, культура общения, коммуникация, студент, учитель, физическая культура, культура спілкування, комунікація, студент, вчитель, фізична культура
Issue Date: 2018
Publisher: Вид-во УжНУ "Говерла"
Citation: Чепелюк, А. В. Культура спілкування, важлива складова, у професійній діяльності вчителя фізичної культури / А. В. Чепелюк, Р. Г. Кушнір // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород, 2018. – Вип. 1 (42). – С. 383-386.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: The communication culture of physical education specialist is an integrative personal quality that provides a high level of verbal behaviour in the educational process and allows a teacher to interact with students for the purpose of reporting the information orally, to establish and maintain the contact, to regulate their behaviour, to coordinate actions on conflicts preventing, to share feelings and emotions.. Therefore, it is important in the educational process to lay the foundations of a communication culture of future physical education specialists that meets the temporal, spiritual and creative potential and professional activity. For the communication to be successful, one is to have the necessary skills. They are acquired with experience using psychological tools, certain specific exercises and pedagogical techniques. The aim of research is to conduct the analysis of scientifically-methodical, psychology-pedagogical and special literature on questions the culture of communication of teacher of physical education. Research methods used: system analysis, generalisation, classification for selection of types, factors of communication culture and components of communication culture level of physical training teacher. Research results: (i) the main types of communication are highlighted (communication with a real partner, communication of a person with an illusory partner, communication of a person with an imaginary partner); (ii) the components, which establish high level of communicational culture of physical training teachers (communicational devices, skills and knowledge) are defined); (iii) main factors which influence the formation of the components of physical training teacher communication culture have been disclosed; (iiii) the categories and indexes (cognitive, operational activity, personal) have been considered, which define the level of formation of communication culture of physical training teacher.
Культура коммуникации является важной частью профессиональной культуры, и для учителя физического воспитания это основной рабочий навык. Поэтому в учебном процессе важно заложить такую культуру общения, которая будет отвечать временном, духовно-творческому потенциалу и профессиональ- ной деятельности. Целью исследования является анализ научно-методической, психолого-педагогической и специальной литературы по вопросам культуры общения учителя физического воспитания. С помощью тео- ретических методов исследования (системного анализа, обобщения, классификации, для выделения видов и факторов культуры общения и компонентов уровня культуры общения учителя физической) культуры выде- лены основные виды общения (общение с реальным партнером, общение человека с иллюзорным партнером, общение человека с мнимым партнером), определенно компоненты (коммуникативные установки, знания, умения), которые создают высокий уровень культуры общения учителя. Раскрыты определяющие факторы, которые наиболее существенно влияют на формирование компонентов культуры общения учителя. Описаны критерии и показатели (когнитивный, операционно-деятельностный, личностный) за которыми определяется уровень сформированности культуры общения учителя физической культуры.
Культура комунікації є важливою частиною професійної культури, і для вчителя фізичного ви- ховання це основна робоча навичка. Тому в навчальному процесі важливо закласти таку культуру спілкуван- ня, яка відповідатиме часовій, духовно-творчому потенціалу та професійній діяльності. Метою дослідження є аналіз науково-методичної, психолого-педагогічної та спеціальної літератури з питань культури спілкування вчителя фізичного виховання. За допомогою теоретичних методів дослідження, а саме: системного аналізу, узагальнення, класифікації для виділення видів та чинників культури спілкування та компонентів рівня куль- тури спілкування вчителя фізичної культури виділено основні види спілкування (cпілкування з реальним партнером, спілкування людини з ілюзорним партнером, спілкування людини з уявним партнером), визна- чено компоненти (комунікативні установки, знання, вміння), які створюють високий рівень культури спілку- вання вчителя. Розкрито визначальні чинники, що найбільш суттєво впливають на формування компонентів культури спілкування вчителя. Описано критерії та показники (когнітивний, операційно-діяльнісний, особис- тісний) за якими визначається рівень сформованості культури спілкування вчителя фізичної культури.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20794
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (42) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Чепелюк А., Кушнір Р..pdf256.37 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.