Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/22883
Title: Літературно-художній антропонімікон драматичних творів Г. Квітки-Основ'яненка
Other Titles: Literary and artistic anthroponymicon dramatic works of H. Kvitka-Osnov’ianenko
Authors: Попович, Надія
Keywords: літературно-художній антропонімікон, літературно-художня антропонімія, літературно-художні антропоніми, ім’я, прізвище, ім’я по батькові, literary-artistic anthroponymycon, literary-artistic anthroponymy, literary-artistic anthroponyms, name, surname, name and surname
Issue Date: 2016
Publisher: Вид-во УжНУ "Говерла"
Citation: Попович, Надія Літературно-художній антропонімікон драматичних творів Г. Квітки-Основ'яненка / Н. Попович // Сучасні проблеми мовознавства та літературознавства : зб. наук. праць / відп. ред. І.В. Сабадош. – Ужгород, 2016. – Вип. 21 : Ареалогія й ономастика. – С. 252-255.
Series/Report no.: Сучасні проблеми мовознавства та літературознавства. Вип. 21.;
Abstract: У статті поданий аналіз літературно-художнього антропонімікону дра- матичних творів Г. Квітки-Основ’яненка. Значна увага приділяється дослідженню функцій літературно-художніх антропонімів, вжитих у п’єсах драматурга, розгля- даючи при цьому кожне вживання власної назви. Характеризуються чоловічі та жі- ночі імена в офіційній формі, що виконують номінативну функцію, характеристич- ні літературно-художні антропоніми, здрібніло-пестливі варіанти імен, національно значущі іменування тощо. У статті досліджуються також особливості структури найменувань персонажів. Характеризуються однослівні, двослівні, трислівні імену- вання. Літературно-художні антропоніми досліджуються як у монологічному ав- торському мовленні, в якому презентуються дійові особи, так і в ремарках та діало- гах персонажів.
Analysis of literary and artistic anthroponymicon of dramas by H. Kvitka-Osnov’ianenko has made in this article. Much attention is paid to the research functions of literary anthroponyms taken in the plays of the playwright, while considering each use of proper nouns. Establish those semantic variations of names of the characters that appear in the particular context of the work. Outlined the specific features of items that can be traced in dramatic works by H. Kvitka-Osnov’ianenko. Characterized male and female names in the official form that perform nominative function, shorten-affectionate versions of names, naming nationally significant others. Literary and artistic anthroponyms studied both in the author's monolog speech, which presented the actors, and in the stage directions and dialogue of the characters. This allows for the most complete and systematic study of literary and artistic anthroponyms of plays. After all, the stage directions, except technical reports of the author, sometimes provide additional information about the character, appearance and certain other features actors that became the basis for naming character motivation. Denotations sometimes referred to contrary to the peculiarities of their character, appearance and so on. Considerable attention is paid to the study of the structural features of the characters names. Characterized by one-word, two-word, three-word and wordy naming. The study of the structure of literary anthroponyms in dramatic works is important for the Ukrainian literary and artistic anthroponomics. Name underline text characters, dyed it often serves the necessary information for interpreting the text and the like. The object of our study was literary anthroponomy in dramatic works H. Kvitka-Osnov’ianenko. In order to master the art text, you need to thoroughly characterize it adopted naming characters. This is the relevance of these onomastic questions.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/22883
Appears in Collections:Сучасні проблеми мовознавства та літературознавства Випуск 21 - 2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Надія ПОПОВИЧ (Мукачево).pdf304.91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.