Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/22966
Title: Тематична та структурна характеристика нових термінів видавничої справи та поліграфічного виробництва
Other Titles: The Thematic and Structural Characteristic of Nev Terms of Publishing and Printing Industry
Authors: Медведь, Марія Миколаївна
Keywords: видавничо-поліграфічна термінологія, термінополе, термін, новий термін, терміносистема, структура терміна, publishing and printing terminology, terminological field, a new term, terminological system, the structure of the term
Issue Date: 2018
Publisher: Кременецька обласна гуманітарно-педагогічна академія ім. Тараса Шевченка
Citation: Медведь М. М. Тематична та структурна характеристика нових термінів видавничої справи та поліграфічного виробництва / М. М. Медведь // Кременецькі компаративні студії : науковий часопис. — ред. : Д. Чик, О. Пасічник. — 2018. — Вип. VIII. — С. 333-342.
Series/Report no.: Кременецькі компаративні студії;Вип. VIII.
Abstract: У статті здійснено тематичний та структурний аналіз нових видавничо-поліграфічних термінів кінця XX – XXI століття. Результатом проведеного дослідження є розширення терміносистеми видавничо-поліграфічної справи, завдяки входження у її термінополя нових визначень та понять, відповідно їх функціонального призначення. Узявши за основу змістову структуру нових видавничо-поліграфічних термінів, автор класифікує їх, виявляючи перевагу багатокомпонентних, що підтверджує пасивність українськомовного творення фахової мови у видавничо-поліграфічній галузі.
The article is an attempt of studying the neological aspect of replenishing Ukrainian publishing and printing term system of the end of the 20-th and the beginning of the 21-st century. As a result of the study the author revealed and described the extension of the term system of publishing and printing industry owing to entering new definitions and notions into their terminological domains concerning the accomplishement of their functions. The sources of replenishing moderm publishing and printing terminology are: authentic lexical resources, renaming available designations, adopting borrowings, belonging to another language, penetrating foreign word-terms directly or indirectly through other languages, making a loan translation of foreign words with own language resources. The classification of terms belonging to publishing and printing industry according to formal structure has been accomplished, providing their division into: word-terms and word group terms. The multicomponentness of new terms is examined and concretized within the limits from two to ten components. New terms of publishing and printing industry are studied on the basis of classification according to monosemanticity and polysemy. The author practically revealed the tendency to polysemy of new publishing and printing terms, having the inclination to complicate entering into an agreement in communication among specialists of the same field of activities and has a negative influence on branch terminology. The analysis of structural characteristic of new publishing and printing terms testifies to insufficient adaptability of speech of publishers and printers to the norms of the Ukrainian literary language as a result of a swift entry of borrowed elements, transformed designations, connected with an extensive application of innovative technologies and technical development of the branch. By practical research the priority of multicomponental new terms has been revealed. This is the basic argument, that confirms the passiveness of creating Ukrainian professional language in publishing and printing sphere, as the excessive amount of components causes discomfort for the use in professional and speech scope of specialists.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/22966
ISSN: 2311- 262Х
Appears in Collections:Бібліотечна справа
Наукові публікації кафедри української мови



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.