Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/23220
Title: Методи інтерактивного навчання: сутність, класифікація.
Authors: Староста, Володимир Іванович
Keywords: інтеракція, інтерактивне навчання, методи інтерактивного навчання, класифікація методів інтерактивного навчання;интеракция, интерактивное обучение, методы интерактивного обучения, классификация методов интерактивного обучения;interactivity, interactive learning, interactive learning methods, classification of interactive learning methods
Issue Date: 2018
Citation: Староста В. І. Методи інтерактивного навчання: сутність, класифікація. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В.О.Сухомлинського. Педагогічні науки. 2018. № 2 (61). С. 256-262. ISSN 2518-7813.
Abstract: Проаналізовано погляди дослідників та виокремлено основні сутнісні характеристики поняття «методи інтерактивного навчання» як системи способів: цілеспрямованої активної взаємодії суб’єкта навчання з навчальним середовищем зі створення оптимальних умов для свого розвитку; суб’єкт-суб’єктної взаємодії через бесіду, діалог між усіма учасниками навчального процесу; формування досвіду інтенсивного спілкування; взаємонавчання учасників між собою та в процесі спілкування з викладачем; освоєння учасниками умінь організації спільної навчальної діяльності, а також обміну, зміни та різноманітності видів діяльності; цілеспрямованої рефлексії учасниками своєї діяльності та взаємодії. Проведено узагальнення класифікаційних ознак методів інтерактивного навчання: за групами інтеракцій; за етапами навчального процесу; за принципом активності учасників; за переважним напрямком навчально-пізнавального спілкування; за кількістю учасників інтерактивного навчання; Проанализированы взгляды исследователей и выделены основные сущностные характеристики понятия «методы интерактивного обучения» как системы способов: целенаправленной активного взаимодействия субъекта обучения с учебной средой по созданию оптимальных условий для своего развития; субъект-субъектного взаимодействия через беседу, диалог между всеми участниками учебного процесса; формирование опыта интенсивного общения; взаимообучения участников между собой и в процессе общения с преподавателем; освоение участниками умений организации совместной учебной деятельности, а также обмена, изменения и разнообразия видов деятельности; целенаправленной рефлексии участниками своей деятельности и взаимодействия. Проведено обобщение классификационных признаков методов интерактивного обучения: за группами интеракций; за этапами учебного процесса; за принципом активности участников; по преимущественному направлению учебно-познавательного общения; по количеству участников интерактивного обучения.On the basis of scientific psychological and pedagogical literature analysis, and the practice of training specialists, the article clarifies that the psychological basis of interactive methods is interaction (interpersonal or social interaction), which involves active interaction of participants (teacher-group of students, student-student, student-class, teacher-class, etc.), joint activities carried out by means of communication and has a problem-searching nature. The basic essential characteristics of «methods of interactive learning» concept are outlined as system of methods: purposeful active interaction of the subject of learning with the learning environment, to create the optimal conditions for their development; subject-subjective interaction through conversation, dialogue between all participants in the educational process; formation of the experience of intensive communication; mutual learning of the participants among themselves and in the process of communication with the teacher; mastering of the organization skills of joint educational activities, as well as the exchange, change and variety of activities; purposeful reflection by the participants of their activity and interaction. A generalization of the classification features of the interactive methods of learning is carried out, namely: by groups of interactions (preventive, simulation, non-simulation); in the stages of learning process (creation of a positive atmosphere of learning and communication organization of students, motivation of educational activity and actualization of basic knowledge, representations of students, assimilation of new knowledge, formation of skills, skills, emotional and value orientations and attitudes of students, generalization, systematization of knowledge, organization reflection of cognitive activity); on the principle of activity of participants (physical, social, cognitive); in the predominant direction of educational-cognitive communication (teacher-student, student-student); by the number of participants in interactive training (group, front).
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/23220
ISSN: ISSN 2518-7813
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2018_Starosta Volodymyr_2(61) s_256-262.pdf4.5 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.