Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24487
Title: Жанрові модуси художньої асиміляції дійсності у творчості Дмитра Марковича
Other Titles: Genre modes of art assimilation of reality in Dmytro Markovych's art works
Authors: Александренко, Вікторія
Keywords: жанр, новела, оповідання, новела-акція, вендепункт, дійсність
Issue Date: 2016
Publisher: ДВНЗ "УжНУ"
Citation: Жанрові модуси художньої асиміляції дійсності у творчості Дмитра Марковича [Текст] / В. Александренко // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Філологія / голов. ред. Г.В. Шумицька. – Ужгород : Говерла, 2016. – Вип. 2 (36). – С. 30–33. – Бібліогр. : с. 32 (4 назви). – Рез. рос., англ. мовами.
Abstract: У статті розглядається характер естетичної трансформації дійсності в малій прозі Дмитра Марковича з позицій генерики, в контексті жанрово-стильових пошуків української літератури кінця ХІХ – поч. ХХ ст. З’ясовано, що творча еволюція письменника хоч і не завершилася оформленням модерністського мислення у сформовану художню систему, як бачимо це у творчості М. Коцюбинського або В. Стефаника, однак аналіз прозового доробку митця переконливо свідчить про передмодерністський характер його манери, що більшою мірою виявляється на рівні стилістики. Модерністські тенденції багато в чому визначають художній світ епіка, зумовлений прийомом об’єктивного й суб’єктивного, послідовного застосування прийому синкризи, досліджено, що модерністські риси прози не є даниною літературній моді, а органічно виростають із реалістичного письма, що сформувало «синтетичність» письменницького почерку неонародників.
The article deals with the nature of aesthetic transformation of reality in small prose of work from position of Dmytro Markovych from the positions of generics, in the context of genre and style searches of Ukrainian literature at the end of І9th century and the beginning of the 20th century. It was found that the creative evolution of the writer, though hasn't come to the end with registration of modernist thinking in the developed art system, as we see it in creativity of Kotsiubynskyi or V. Stefanyk, however the analysis of prosaic heritage of the artist convincingly testifies about premodernist character of his manner, what is more shown at the level of stylistics. Modernist tendencies largely determine the artistic world of epic, due to the reception of objective and subjective, consecutive application of reception of a synkryzy. It is investigated that modernist lines of prose isn't a tribute to the literary fashion, and organically grow out of realistic letters has created "synthetical character" of literary handwriting of neopopulists. Keywords: genre, story, short-story, story-action, vendepunkt, reality.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24487
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Філологія. Випуск 2(36) - 2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ЖАНРОВІ МОДУСИ ХУДОЖНЬОЇ АСИМІЛЯЦІЇ ДІЙСНОСТІ.pdf318.1 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.