Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24558
Title: Вивчення чеської та словацької літератур у школах Закарпаття в 20–30-х рр. ХХ ст.
Other Titles: Chech and slovak literature study in schools of transcarpathia in 20-30 years of XX century
Authors: Маляр, Любов Василівна
Keywords: освіта, шкільництво Закарпаття, літературне краєзнавство, чеська та словацька літератури, навчальні підручники, педагоги та культурно-освітні діячі
Issue Date: 2016
Publisher: ДВНЗ "УжНУ"
Citation: Вивчення чеської та словацької літератур [Текст] / Л. Маляр // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Філологія / голов. ред. Г.В. Шумицька. – Ужгород : Говерла, 2016. – Вип. 2 (36). – С. 188–192. – Бібліогр.: с. 191–192 (26 назв). – Рез. рос., англ. мовами.
Abstract: У статті на основі аналізу навчальних підручників та звітів про роботу освітніх закладів розглянуто особливості вивчення чеської та словацької літератур у школах Закарпаття в 20-30-х рр. ХХ століття. Завдяки активній діяльності патріотично налаштованих місцевих освітян та інтелігенції України й Росії, закарпатське населення знайомилося із культурними набутками, зокрема й з літературою слов’янських народів,а також долучалося до здобутків західноєвропейської культури, що було важливою умовою утвердження національної самосвідомості закарпатоукраїнців, збереження їх самобутньої культури та культурного росту. Частина закарпатської молоді здобувала освіту в Галичині, Словаччині, Пешті, Відні. Ці молоді інтелігенти ставали ідейними провідниками закарпатського населення,відстоювали його національні права, пропагували у краї ідеї світової культури. Встановлено, що вивчення чеської та словацької літератур у навчальних закладах краю долучало закарпатських школярів до скарбниці світової культури, впливало на формування їх духовної та естетичної культур.
In the article, on the basis of the analysis of educational textbooks and reports on the work of educational institutions, the peculiarities of Czech and Slovak literature study in schools of Transcarpathia in 20-30 years of XX century have been researched. Thanks to vigorous activity of patriotically adjusted local teachers and the intellectuals of Ukraine and Russia, the Transcarpathian people got acquainted with cultural achievements, including the literature of the Slavic people, and also was involved in achievements of the Western European culture, what became principal condition of the statement of national identity of the Transcarpathian Ukrainians, preservation of the unique culture and cultural growth. Some Transcarpathian young fellows studied in Halychyna, Slovakia, Pest and Vienna. They became the ideological leaders of the Transcarpathian people, advocated their national interests and popularized in the region the ideas of world culture. There has been found that the study of Czech and Slovak literature involved Transcarpathian students into the world of culture and influenced the formation of their spiritual and aesthetic culture. Key words: education, Transcarpathian school affairs, literatury country studies, Chech and Slovak literature, foreign literature, pedagogues and cultural workers.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24558
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Філологія. Випуск 2(36) - 2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ВИВЧЕННЯ ЧЕСЬКОЇ ТА СЛОВАЦЬКОЇ ЛІТЕРАТУР.pdf376.55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.