Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24831
Title: "Школа молодого педагога" як середовище професійної соціалізації педагога
Other Titles: Formation of gonostic lessons in the professional development of young pedagoges
«Школа молодого педагога» как среда профессиональной социализации педагога
Authors: Дем’янчук, Олена
Адамович, Ірина Валентинівна
Keywords: «Школа молодого педагога», соціальна адаптація, професійна соціально-педагогічна адаптація, «School of a Young Teacher», social adaptation, professional social and pedagogical adaptation, «Школа молодого педагога», социальная адаптация, профессиональная социально-педагогическая адаптация
Issue Date: 2019
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Дем`янчук, О. О. "Школа молодого педагога" як середовище професійної соціалізації педагога [Текст] / О. О. Дем`янчук, І. В. Адамович // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2019. – Вип. 1 (44). – С. 53–58. – Бібліогр.: с. 56–57
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота. Вип. 1(44);
Abstract: Статтю присвячено актуальній проблемі професійної адаптації молодих педагогів в умовах педагогічної діяльності у закладі загальної середньої освіти. Мета статті: визначити та охарактеризувати середовище соціально-педагогічної адаптації молодого педагога для набуття та подальшого відтворення соціального досвіду у педагогічній діяльності. Під час проведення дослідження було застосовано проблемно-цільовий та системно-структурний методи аналізу наукових джерел по даній тематиці та метод діагностування (спостереження, анкетування, опитування, інтерв’ювання, бесіда) – для визначення та оцінювання рівня соціальної адаптації молодих педагогів. Результатами дослідження є структурування роботи «Школи молодого педагога» у закладі загальної середньої освіти. Окреслено основні функційні етапи формування гностичних умінь молодих педагогів у «Школі». Сформульовано основні аспекти діяльності даної форми роботи. Визначено можливості та призначення функціонування «Школи» у структурі методичної роботи з молодими вчителями, що сприятиме соціально-педагогічній адаптації випускників педагогічних вузів у їх професійній діяльності.
The article is devoted to the actual problem of professional adaptation of young teachers in the conditions of pedagogical activity in the institution of general secondary education. The purpose of the article: to define and characterize the environment of social and pedagogical adaptation of the young teacher for acquiring and further reproduction of social experience in pedagogical activity. During the research, the problem-target and system-structural methods of analysis of scientific sources were applied. That method of diagnosis (observation, questioning, questioning, interviewing, conversation) - to determine and evaluate the level of social adaptation of young teachers. The results of the study are structuring the work of the «School of a Young Teacher» at the institution of general secondary education. The main stages of formation of gnostic skills of young teachers in «School» are outlined. The basic aspects of the activity of this form of work are formulated. The possibilities and directions of «Schools» in the structure of methodical work with young teachers are determined. The influence of the «School of a Young Teacher» on the socio-pedagogical adaptation of graduates of pedagogical universities in their professional activities. In addition to psychological and pedagogical methods of the development of voluntary self-regulation, the formation of volitional qualities was carried out in the School through role-based trainings, since a person fulfills a set of social roles, which is the main means of realizing his social activity. The development of the personality of a young teacher in the sense of his volitional expression goes through the expansion of the role repertoire in the process of liberation from role-fixation. The prospect of our study lies precisely in the design of practical recommendations for the development of the four aspects of personality: physical, emotional, psychological, social and spiritual, which are defined in the normative documents of education and in human society; disclosure, understanding and perception of their essence will contribute to the formation of a successful and harmoniously developed personality.
Статья посвящена актуальной проблеме профессиональной адаптации молодых педагогов в условиях педагогигической деятельности в общеобразовательных заведениях. Цель статьи: обозначить и дать характеристику среды социально-педагогической адапатции молодого педагога для наработки и дальнейшего использования социального опыта в педагогической деятельности. Во время проведения исследования было использовано проблемно-целевой и системно-структурный методы анализа научных источников по данной тематике, а также метод диагностирования (наблюдение, анкетирование, опрос, интервюирование, беседа) – для оценивания уровня социльной адаптации молодых педагогов. Результат исследования – структурирование работы «Школы молодого педагога» в общеобразовательных заведениях. Выделено основные функциональные этапы формирование гностических умений молодых педагогов в «Школе». Сформулировано основные аспекты деятельности данной формы работы. Обозначены возможности и назначение функционирования «Школы» в структуре методической работы с молодыми учителями, что будет способствовать социально-педагогической адапатции выпускников педагогических вузов в их профессиональной деятельности.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24831
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (44) - 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Дем’янчук Олена Олексіївна.pdf446.58 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.