Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24836
Title: Використання сучасних технологій у навчанні та викладанні іноземної мови (на прикладі ікт)
Other Titles: Use of modern technologies in learning and teaching of foreign language (by the example of ict)
Использование современных технологий в обучении и преподавании иностраннрго языка (на примере икт)
Authors: Дроздова, Вероніка Вячеславівна
Drozdova, Veronika
Keywords: сучасні технології, технологія навчання, ІКТ, мультимедіа, іноземна мова, modern technologies, education technology, ICT, multimedia, foreign language, современные технологи, технология обучения, ИКТ, мультимедиа, иностранный язык
Issue Date: 2019
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Дроздова, В. В. Використання сучасних технологій у навчанні та викладанні іноземної мови (на прикладі ІКТ) [Текст] / В. В. Дроздова // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2019. – Вип. 1 (44). – С. 63–66.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота. Вип. 1(44);
Abstract: Використання сучасних технологій стало важливою частиною процесу навчання та викладання, а застосування зазначених технологій допомагає тим, хто навчається, вчитися на основі своїх інтересів. Метою статті є висвітлення ролі використання сучасних технологій у навчанні та викладанні іноземної мови (англійської) як другої мови. З’ясовано стан дослідженості проблеми використання сучасних технологій у навчанні та викладанні іноземної мови (англійської). Визначено поняття «технологія». Проаналізовано необхідність використання сучасних технологій в процесі навчання та викладання іноземної мови (англійської). Виокремлено релевантні сучасні технології для навчання та викладання іноземної мови (англійської). Проаналізовано проблеми, що виникають у процесі застосування технологій, які досліджуються. Для розв’язання поставлених завдань було використано такий комплекс методів дослідження: теоретичні – аналіз наукових джерел, педагогічної, психологічної літератури й навчально-методичних матеріалів, порівняння; емпіричні – узагальнення педагогічного досвіду; аналіз продуктів діяльності (аналіз робочих програм та навчальних планів). В якості результатів дослідження надано відповідні рекомендації щодо імплементації зазначених технологій.
The use of modern technologies has become an important part of the learning and teaching process, and the application of these technologies helps learners learn from their own interests. There is no doubt that modern technology of learning a foreign language contributes to improving the quality of students’ studying, the formation and development of their communicative culture. The introduction of information and communication technologies (ICTs) into education creates new paradigms of learning. There is no consensus among scholars in the classification of modern technologies, active and interactive teaching methods, but the necessity of their use in the educational process is proved by the majority of leading domestic and foreign researchers. The purpose of the article is to highlight the role of using of modern technologies in learning and teaching of a foreign language (English) as a second language. The state of the research of the problem of using of modern technologies in learning and teaching of a foreign language (English) has been revealed. The concept of «technology» has been defined, namely, we define the technology of learning as a system that optimally uses modern methods, techniques, forms and means of learning in order to ensure the final result. The necessity of using of modern technologies in the process of learning and teaching of a foreign language (English) has been analyzed. Relevant modern technologies for learning and teaching of a foreign language (English) have been selected. The problems that arise in the process of application of the technologies have been investigated and analyzed. To solve the tasks, the following set of research methods was used: theoretical - analysis of scientific sources, pedagogical, psychological literature and teaching materials, comparison; empirical − generalization of pedagogical experience; analysis of products of activities (analysis of work programs and curricula). As a result of the study, appropriate recommendations for the implementation of these technologies have been provided.
Использование современных технологий стало важной частью процесса обучения и преподавания, а применение указанных технологий помогает тем, кто обучается, учиться на основе своих интересов. Целью статьи является освещение роли использования современных технологий в обучении и преподавании иностранного языка (английского) как второго языка. Выяснено состояние изученности проблемы использования современных технологий в обучении и преподавании иностранного языка (английского). Определено понятие «технология». Проанализированы необходимость использования современных технологий в процессе обучения и преподавания иностранного языка (английского). Выделены релевантные современные технологии для обучения и преподавания иностранного языка (английского). Проанализированы проблемы, возникающие в процессе применения исследуемых технологий. Для решения поставленных задач был использован такой комплекс методов исследования: теоретические - анализ научных источников, педагогической, психологической литературы и учебно-методических материалов, сравнения; эмпирические - обобщение педагогического опыта; анализ продуктов деятельности (анализ рабочих программ и учебных планов). В качестве результатов исследования даны соответствующие рекомендации по имплементации указанных технологий.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24836
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (44) - 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Дроздова Вероніка Вячеславівна.pdf344.97 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.