Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24837
Title: Волонтерство у інклюзивному середовищі як педагогічна умова підготовки до професійної діяльності соціальних працівників
Other Titles: Volunteering in an inclusive environment as pedagogical conditions of training for the professional activity of a social worker
Волонтерство в инклюзивной среде как педагогическое условие подготовки к профессиональной деятельности социального работника
Authors: Добровіцька, Олена Олександрівна
Dobrovitska, Olena
Keywords: толерантна взаємодія, майбутній соціальний працівник, волонтерство, інклюзивне середовище, педагогічна умова, tolerant interaction, future social workers, volunteerance, inclusive environment, pedagogical condition, толерантное взаимодействие, будущий социальный работник, волонтерство, инклюзивная среда, педагогическое условие
Issue Date: 2019
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Добровіцька, О. О. Волонтерство у інклюзивному середовищі як педагогічна умова підготовки до професійної діяльності соціальних працівників [Текст] / О. О. Добровіцька // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2019. – Вип. 1 (44). – С. 59–62.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота. Вип. 1(44);
Abstract: Багатоаспектне вивчення проблем формування толерантності, терпимого взаємовідношення між людьми, розуміння сутності поняття та складових феномену толерантної взаємодії стало достатньою науковою підставою для визначення й розробки педагогічної умови за якої поліпшиться ефективність професійної підготовки соціальних працівників, що виступає актуальним питанням сьогодення. Метою статті є теоретичне обґрунтування та розробка педагогічної умови для покращення стану готовності фахівців до толерантної взаємодії в умовах інклюзивного середовища. На основі ґрунтовного і змістовного аналізу наукових джерел, Інтернет-ресурсів і педагогічного досвіду визначено педагогічну умову та напрямки її реалізації. Професійна підготовка майбутніх соціальних працівників до роботи в інклюзивному середовищі буде ефективною за умови розробки та впровадження педагогічної умови, що базується на волонтерстві, залученні студентів до безпосередньої участі у масових заходах, акціях, флешмобах, та якщо при ЗВО відбуватиметься волонтерська робота і функціонуватиме волонтерський загін соціального напрямку, основна діяльність якого буде спрямована на роботу з людьми з інвалідністю. У зв’язку з реалізацією педагогічної умови, організація волонтерської діяльності у закладі освіти дозволить сформувати у студентів: розвиток комунікативних знань, вмінь і навичок щодо роботи з людьми з інвалідністю; більш глибокі знання з соціальних-педагогічних і психологічних проблем, що виникають у людей з інвалідністю; самоствердження в результаті надання супроводу і допомоги людям, які її потребують; готовність до толерантної взаємодії в інклюзивному середовищі.
Multidimensional study of problems of formation of tolerance, tolerant interrelationship between people, understanding of the essence of the notion and components of the phenomenon of tolerant interaction became a sufficient scientific basis for the definition and development of the pedagogical condition according to which the effectiveness of professional training of a social worker to the tolerant interaction in conditions of inclusive environment. The aim of the article is the theoretical substantiation and the development of pedagogical condition for the improvement of the state of readiness of specialists to tolerant interaction in conditions of inclusive environment. The participation in public events, actions and flashmobs unites students’ group, creates the sense of cohesion and execution of one common case, aimed at highlighting of different social problems and, in particular, the problems of people with invalidity. After all, volunteering allows to master the position of active citizen, to determine own possibilities and ways of social self-realization regardless of social status, education, level of health, etc. Moreover, the professional preparation of future social workers will be effective, when volunteers’ work will take place in institutions of higher education and the volunteers’ detachment of social direction will work, and the main activity of this detachment will be directed on work with people with invalidity. In general due to active volunteers’ work in inclusive environment students get the development of communicative knowledge, skills and abilities connected with work with people with invalidity, the experience of business communication and business behavior, deeper knowledge about socio-pedagogical and psychological problems, which may have people with invalidity, self-development and self-realization of personality as a result of awareness and learning the socially active behavior, self-assertion in the result of providing support and assistance to people who need it. As a result of realization of pedagogical condition «attraction of future social workers to voluntary activity in inclusive environment», the organization of voluntary activity as a voluntary detachment will acquire the priority direction in preparation of future specialists and will contribute to formation of readiness to tolerant interaction, foundation of professional perception of the world and will help to do a personal contribution in the solution of social problems. After all, the level of readiness of future specialist to perform his professional duties is determined by the level of formation of his professional and personal qualities as a specialist.
Многоаспектное изучение проблем формирования толерантности, терпимого взаимоотношения между людьми, понимание сущности понятия и составляющих феномена толерантного взаимодействия стало достаточным научным основанием для определения и разработки педагогического условия при котором улучшится эффективность профессиональной подготовки социальных работников, которая сегодня выступает актуальным вопросом. Целью статьи является теоретическое обоснование и разработка педагогического условия для улучшения состояния готовности специалистов к толерантному взаимодействию в условиях инклюзивной среды. На основе тщательного и содержательного анализа научных источников, Интернет-ресурсов и педагогического опыта определено педагогическое условие и направления его реализации. Профессиональная подготовка будущих социальных работников к работе в инклюзивной среде будет эффективной при условии разработки и внедрения педагогического условия, основанного на волонтерстве, привлечении студентов к непосредственному участию в массовых мероприятиях, акциях, флешмобах, и если при ЗВО будет проводиться волонтерская работа и функционировать волонтерский отряд социального направлении, основная деятельность которого будет направлена на работу с людьми с инвалидностью. В связи с реализацией педагогического условия, организация волонтерской деятельности в учебном заведении позволит сформировать у студентов: развитие коммуникативных знаний, умений и навыков работы с людьми с инвалидностью; более глубокие знания по социально-педагогическим и психологическим проблемам, возникающих у людей с инвалидностью; самоутверждения в результате предоставления сопровождения и помощи людям, которые нуждаются в ней; готовность к толерантному взаимодействию в инклюзивной среде.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24837
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (44) - 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Добровіцька Олена Олександрівна.pdf362.88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.