Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24847
Title: Модель формування підготовленості майбутніх судноводіїв до міжкультурного спілкування засобами ІКТ
Other Titles: THE MODEL OF FORMATION OF FUTURE NAVIGATORS’ PREPAREDNESS TO CROSS-CULTURAL COMMUNICATION BY MEANS OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES
Authors: Бузовська, Юлія Федорівна
Buzovska, Yuliia
Keywords: модель, майбутні судноводії, підготовка, міжкультурне спілкування, інформаційно-комунікаційні технології, model, future navigators, training, cross-cultural communication, information and communication technologies
Issue Date: 2019
Publisher: Вид-во УжНУ "Говерла"
Citation: Бузовська, Ю. Ф. Модель формування підготовленості майбутніх судноводіїв до міжкультурного спілкування засобами ІКТ [Текст] / Ю. Ф. Бузовська // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2019. – Вип. 2 (45). – С. 15–19
Series/Report no.: Педагогіка;
Abstract: Статтю присвячено розробці експериментальної моделі формування підготовленості майбутніх судноводіїв до міжкультурного спілкування засобами інформаційно-комунікаційних технологій. Дослі- дження, присвячене підготовці майбутніх судноводіїв до міжкультурного спілкування, є актуальним, адже міжкультурна комунікація значним чином впливає на професійне спілкування офіцерів навігаційного містка (судноводіїв) та їхню здатність професійно виконувати свої посадові обов’язки. В статті проаналізовано літературні джерела з теорії моделювання, дано визначення поняття модель формування підготовленості майбутніх судноводіїв до міжкультурного спілкування засобами інформаційно-комунікаційних технологій. В роботі виокремлено та проаналізовано основні блоки моделі (методологічно-цільовий, змістовий, процесуально-технологічний, діагностично-оцінювальний); визначені мета, завдання, методологічні підходи (системний, комунікативний, ситуативно-контекстний та особистісно-зорієнтований) та дидактичні принципи (принцип зв’язку теорії з практикою, систематичності і послідовності, індивідуалізації, гуманізації та демократизації, міждисциплінарної інтеграції) формування підготовленості майбутніх судноводіїв до міжкультурного спілкування; названі засоби та методи підготовки курсантів до міжкультурного діалогу, а також подані цілеспрямовано обрані педагогічні умови, впровадження яких буде сприяти реалізації розробленої експериментальної моделі та вирішенню поставлених в навчально-педагогічному процесі завдань.
The article is devoted to the development of an experimental model of formation of future navigators' preparedness to cross-cultural communication by means of information and communication technologies. The study on future navigators’ training to cross-cultural communication is relevant, since cross-cultural communication has a significant influence on the professional communication of navigational officers (navigators) and their ability to perform their duties professionally. Future navigators’ training to cross-cultural communication is an important part of their professional training, because the professional activity of navigators is directly related to communication with representatives of other countries and cultures. Taking into account the component structure of future navigators’ training to cross-cultural communication (motivational-and-cognitive, action-and-creativity-centered and personaland- reflective components), in the article the criteria and indicators are named, which can be used to diagnose levels of preparedness to such an activity. The criteria of the investigated construct are: mindset-and-contents, operationaland- creative, and individual-and-evaluative. The article analyzes literary sources on the theory of modeling, defines the concept of a model of formation of future navigators’ preparedness to cross-cultural communication through means of information and communication technologies. In the work, the main blocks of the model (methodological-target, content, process-technological, diagnostic-appraisal) are identified and analyzed; defined objectives, tasks, methodological approaches (system, communicative, situational-context and person-oriented) and didactic principles (the principle of connection of theory with practice, systematic and sequencing, individualization, humanization and democratization, interdisciplinary integration), formation of future navigators’ preparedness to cross-cultural communication; in the article there are named means and methods of preparation of cadets for intercultural dialogue, and also purposefully selected pedagogical conditions, the introduction of which will promote implementation of the developed experimental model and will help solve the tasks set in the educational and pedagogical process.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24847
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (45) - 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Бузовська Юлія Федорівна.pdf324.61 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.