Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24849
Название: Організаційні засади професійної підготовки викладача вищої школи США
Другие названия: ORGANISATIONAL BASIS OF PROFESSIONAL TRAINING OF A HIGH SCHOOL TEACHER IN THE USA
Авторы: Варга, Наталія Іванівна
Varga, Natalia
Ключевые слова: викладач вищої школи США, педагогічна діяльність, науково-дослідницька робота, професійна підготовка, підвищення кваліфікації, a high school teacher, the USA, pedagogical activity, scientific research work, professional training, advanced training
Дата публикации: 2019
Издательство: Вид-во УжНУ "Говерла"
Библиографическое описание: Варга, Н. І. Організаційні засади професійної підготовки викладача вищої школи США [Текст] / Н. І. Варга // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2019. – Вип. 2 (45). – С. 26–30
Серия/номер: Педагогіка;
Краткий осмотр (реферат): Стаття присвячена проблемі професійної підготовки викладача вищої школи США, де накопичений успішний досвід функціонування системи підготовки і підвищення кваліфікації педагогічних кадрів. Ця система характеризується гнучкістю і варіативністю, здатністю швидко адаптуватися до потреб сучасного інформаційного суспільства. Обґрунтовано, що визначальну роль у цьому процесі відграють університети – провідні заклади вищої освіти, які володіють потужним науково-методичним потенціалом. Мета статті: аналіз організаційних засад професійної підготовки викладача вищої школи США. Методи дослідження: аналіз, синтез, узагальнення, наукова інтерпретація педагогічних фактів і явищ, вивчення документів. Встановлено, що професія викладача вищої школи США передбачає науково-дослідницьку і педагогічну діяльність. Перша складова зумовлює високий науковий потенціал фахівця, що пояснюється спеціальною підготовкою під час навчання в аспірантурі, друга – набувається в результаті педагогічного досвіду. Система професійної підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації викладача вищої школи передбачає три етапи: допрофесійну підготовку фахівців в рамках магістратури або аспірантури; діяльність на посаді асистента викладача, що є сполучною ланкою між допрофесійним і професійним етапами; професійний етап, який передбачає безпосередню науково-педагогічну практику та вдосконалення професійно-педагогічної майстерності за різними програмами підвищення кваліфікації (національними, інституційними, індивідуальними).
The article is devoted to the problem of the professional training of the high school teacher in the United States, where a successful experience of the functioning of the system of training and advanced training of the teaching staff has been accumulated. The system is characterised by flexibility and variability, ability to quickly adapt to the needs of the modern information society. It is substantiated that the decisive role in this process is played by universities – the leading institutions of higher education, which have a powerful scientific and methodological potential. The purpose of the paper: to analyze the organisational principles of professional training of a high school teacher in the USA. Methods of research used: analysis, synthesis, generalization, scientific interpretation of specific pedagogical facts and phenomena, study of documents. It is proved that the profession of a high school teacher in the USA involves scientific research and pedagogical activities. The first component determines the high scientific potential of the specialist, which is explained by special training during the postgraduate studies, the second one is acquired as a result of pedagogical experience. The system of professional training, retraining and advanced training of a teacher of higher education involves three stages: pre-professional training of specialists in the framework of graduate or postgraduate studies; activity on the position of teacher assistant, which is a link between preprofessional and professional stages; professional stage, which involves direct scientific and pedagogical practice and improvement of professional-pedagogical skills according to different programs of advanced training (national, institutional, individual). The main goal of training both masters and doctors on «Higher Education» specialty is to provide the high school of the country with scientific and pedagogical staff, highly skilled specialists in the sector of management; formation and implementation of national and regional policy in the field of higher education, work with student youth, conducting scientific research on various aspects of higher education. Doctoral programmes include the study of pedagogy of high school, legal aspects of higher education, history and philosophy of higher education, organisation and management of higher education and the methods of scientific research, including quantitative (statistical) methods of collecting and processing of information.
Тип: Text
Тип публикации: Стаття
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24849
Располагается в коллекциях:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (45) - 2019
Наукові публікації кафедри угорської філології

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Варга Наталія Іванівна.pdf736.98 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.