Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24850
Title: Оцінювання компетентності підготовки фахівців спеціальності 014 "Середня освіти (Мова та література (англійська))" як наукова проблема
Other Titles: ASSESSMENT OF COMPETENCIES IN TRAINING OF SPECIALISTS OF 014 «SECONDARY EDUCATION (LANGUAGE AND LITERATURE (ENGLISH))» SPECIALTY AS A SCIENTIFIC PROBLEM
Authors: Гарапко, Віталія Іванівна
Harapko, Vitaliia
Keywords: компетентності, фахівці спеціальності 014 Середня освіта (Мова та література(англійська)), атестація здобувачів вищої освіти, оцінювання, competence, specialists of specialty 014 Secondary education (Language and literature (English)) certification of applicants for higher education, evaluation
Issue Date: 2019
Publisher: Вид-во УжНУ "Говерла"
Citation: Гарапко, В. І. Оцінювання компетентності підготовки фахівців спеціальності 014 "Середня освіти (Мова та література (англійська))" як наукова проблема [Текст] / В. І. Гарапко // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2019. – Вип. 2 (45). – С. 31–35
Series/Report no.: Педагогіка;
Abstract: Традиційно стратегії практичного оцінювання, розроблені для студентів або фахівців, значною мірою зосереджені на суворому аналізі знань і навичок, що базуються на папері, в межах компетенцій фахівців спеціальності 014 «Cередня освіта (Мова та література (англійська))». Метою цієї статті є аналіз побудованої системи оцінки студентів та фахівців спеціальності 014 «Cередня освіта (Мова та література (англійська))», а не «підбір засобів», тобто різнорідного збору інструментів оцінки, атестації. Завданням дослідження є проаналізувати компетенції фахівців спеціальності 014 «Cередня освіта (Мова та література (англійська))» запропоновані урядовими органами України та оцінку практичного впровадження компетентностей у їх підготовку. Запропоновано використання системи методів дослідження: теоретичних методів: аналізу та узагальнення, порівняння, систематизації та класифікації положень філософських, соціологічних, психологічних та педагогічних наукових джерел літератури з метою з'ясування теоретичних основ та розвитку досліджуваної проблеми. На сьогодні, існує багато перешкод на шляху впровадження системи оцінки компетентностей фахівців спеціальності 014 Середня освіта (Мова та література(англійська)) . При введенні нових або більш формалізованих і структурованих підходів до оцінювання компетентностей, є ряд потенційних перепон, які треба опрацювати розробникам програм підготовки фахівців.
Traditionally, practical assessment strategies designed for students or specialists are largely focused on a rigorous analysis of paper based knowledge and skills within the competencies of specialist of speciality 014 «Secondary education (Language and Literature (English)»). The purpose of this article is to analyze the system of assessment of students and specialists of specialty 014 «Secondary education (Language and literature (English)»), rather than «selection of tools», that is - a diverse collection of evaluation tools, attestations. The purpose of the research is to analyze the competences of specialists of the specialty 014 «Secondary education (Language and literature (English)») proposed by the government bodies of Ukraine and assessment of practical implementation of competencies in their preparation. The use of a system of research methods is proposed: theoretical methods: analysis and generalization, comparison, systematization and classification of the positions of philosophical, sociological, psychological and pedagogical scientific sources of literature in order to clarify the theoretical foundations and development of the problem under investigation. To date, there are many obstacles to introducing a system for assessing the competencies of specialists of the speciality 014 Secondary Education (Language and Literature (English)). When introducing new or more formalized and structured approaches to assessing competencies, there are a number of potential obstacles that need to be addressed to developers of educational training programs. These include: сompetitive priorities of ensuring the educational process during the course of practice and the general lack of time for practical training and observation. The next obstacle can be called: assessment of the level of competences acquired may be overshadowed by high expectations in the certification of higher education.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24850
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (45) - 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Гарапко Віталія Іванівна.pdf298.58 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.