Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24851
Title: Емоційна взаємодія в сім’ї та її врахування у роботі соціального працівника
Other Titles: Emotional interaction within a family and taking of it into account in the social work`s profession
Эмоциональное взаимодействие в семье и его учет в работе социального работника
Authors: Маляр, Олена Іванівна
Maliar, Olena
Keywords: емоційна взаємодія в сім’ї, внутрішньосімейні стосунки, молодший школяр, соціальний працівник, emotional interaction of the family, intra-family relations, junior schoolchildren, social worker, эмоциональное взаимодействие в семье, внутрисемейные отношения, младший школьник, социальный работник
Issue Date: 2019
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Маляр, О. І. Емоційна взаємодія в сім`ї та її врахування у роботі соціального працівника [Текст] / О. І. Маляр // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2019. – Вип. 1 (44). – С. 111–115.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота. Вип. 1(44);
Abstract: У статті здійснено аналіз науково-теоретичної літератури з проблеми емоційної взаємодії дитини з батьками, що є основою у роботі соціального працівника з різними типами сімей. Наша мета полягає у описі змісту проблеми сімейних стосунків і виховання дитини та вивченню мікроклімату сім’ї дітей молодшого шкільного віку у роботі соціального працівника. Для дослідження даного явища нами було використано проективну методику. Здійснено детальний аналіз показників внутрішньосімейних стосунків: сприятлива сімейна ситуація, тривожність та конфліктність, почуття неповноцінності та ворожості у сім’ї. Охарактеризовані основні результати дослідження: у більшості дітей спостерігається тенденція до негативного соціально-психологічного клімату в сім’ї. У невеликої кількості дітей може спостерігатися розвиток девіантної поведінки, тому у такому випадку потрібна допомога соціального працівника не тільки дитині, а і батькам.
The article analyzes scientific and theoretical literature of the problem of emotional interaction of the child with parents, which is important in the work of a social worker with different types of families. Our goal is to describe the content of the problem of family relationships and the upbringing of the child and study the microclimate of the family of children of junior school age in the work of a social worker. To study this phenomenon, we used a projective test. A detailed analysis of the indicators of intra-family relations was conducted: favorable family situation, anxiety and conflict, inferiority and hostility of the family. The obtained indicators give an opportunity to assess the extent of the child’s dissatisfaction with family relationships, which causes inadequate changes of his behavior. Such parents perceive their child negatively, as not fit and unsuccessful. It seems to them that a child will not succeed in life because of his poor ability and inability to control his emotions. Also, in the minority of respondents, a positive psychological climate of the family was found, which ensures the formation of positive arbitrariness of emotional regulation, behavior patterns and adaptation process in early school-age children. The main results of the research are described: in the majority of children there is a tendency towards negative social and psychological climate in the family. In a small number of children, the development of deviant behavior can be observed, therefore, in this case, the social worker needs assistance not only to the child but also to the parents. The obtained indicators reflect the system of complex stereotypes of family relationships that lay the foundations of the outlook and influence the emotional and personal development of a younger student.
В статье проведен анализ научно-теоретической литературы по проблеме эмоционального взаимодействия ребенка с родителями, которые являются основой в работе социального работника с различными типами семей. Наша цель заключается в описании содержания проблемы семейных отношений и воспитания ребенка и изучению микроклимата семьи детей младшего школьного возраста в работе социального работника. Для исследования данного явления нами были использованы проективные методики. Осуществлен подробный анализ показателей внутрисемейных отношений: благоприятная семейная ситуация, тревожность и конфликтность, чувство неполноценности и враждебности в семье. Охарактеризованы основные результаты исследования: у большинства детей наблюдается тенденция к негативному социально-психологическому климату в семье. У небольшого числа детей может наблюдаться развитие девиантного поведения, поэтому в таком случае нужна помощь социального работника не только ребенку, но и родителям.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24851
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (44) - 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Маляр Олена Іванівна.pdf330.77 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.