Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24852
Title: Економічна освіта дітей і дорослих у виставковій діяльності на західноукраїнських землях (ХІХ – перша половина ХХ століть)
Other Titles: ECONOMIC EDUCATION OF CHILDREN AND ADULTS IN THE EXHIBITION ACTIVITIES IN WESTERN UKRAINE (OF THE 19TH – FIRST PART OF THE 20TH CENTURIES)
Authors: Гіптерс, Зінаїда Василівна
Hipters, Zinaida
Keywords: виставки, економічна освіта, діти, дорослі, західноукраїнські землі, exhibitions, economic education, children, adults, Western Ukraine
Issue Date: 2019
Publisher: Вид-во УжНУ "Говерла"
Citation: Гіптерс, З. В. Економічна освіта дітей і дорослих у виставковій діяльності на західноукраїнських землях (ХІХ – перша половина ХХ століть) [Текст] / З. В. Гіптерс // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2019. – Вип. 2 (45). – С. 36–40
Series/Report no.: Педагогіка;
Abstract: В статті розглядається економічна освіта дітей і дорослих у виставковій діяльності на західно- українських землях ХІХ – першої половини ХХ століть. Методи дослідження: історико-системний та порівняльний дав змогу дослідити минуле виставкової діяльності в системі економічної освіти дітей та дорослих; пошуково-бібліографічний метод використовувався під час вивчення архівних, бібліотечних каталогів, фондів; історико-педагогічний та порівняльний аналіз фактів явищ, їх синтез – для дослідження еволюції проблеми економічної освіти. З метою вивчення стану розробки досліджуваної проблеми, використано хронологічний метод, який дав змогу розглядати розвиток економічної освіти дітей та дорослих на західноукраїнських землях у динаміці і часовій послідовності. Виявлено особливості виставок для дітей та дорослих у досліджуваний період, що були організовані як державними освітніми установами, так і культурно-просвітніми та господарськими товариствами. Використання в дослідженні комплексу взаємопов’язаних методів, зокрема: порівняльного, історико-педагогічного, хронологічного, дало можливість зробити висновки, що участь дітей і дорослих у виставках сприяла в оволодінні фаховими знаннями, вміннями і навичками, у розвитку здібностей і задатків, професійній орієнтації, розвитку комерційних навичок учасників виставок. Про ефективність виставкової діяльності як форми економічної освіти дітей і дорослих свідчать нагороди, якими були відзначені автори за експонати на виставках. Історико-педагогічний досвід переконує у необхідності систематичної освіти, починаючи від початкової школи, у створенні фахових, професійно-технічних навчальних закладів та вищих економічних шкіл для економічної освіти дітей і дорослих.
The economic education of children and adults in the exhibition activities in the Western Ukraine of the XIX - first half of the twentieth centuries is considered. Research methods used: historical, systemic, and comparative gave the opportunity to explore the past exhibitions in the system of economic education of children and adults; the search-bibliographic method was used during the study of archival, library catalogs, foundations; historical and pedagogical and comparative analysis of the facts of phenomena, their synthesis − to study the evolution of the problem of economic education. In order to study the state of development of the problem under study, a chronological method was used that allowed to consider the development of economic education of children and adults in Western Ukrainian lands in dynamics and time sequence. At the end of the nineteenth and early twentieth centuries in the public life of Ukraine and other European countries, exhibitions - regional, international - were quite common. In their work, in particular, the participation of cultural and educational institutions and all types and grades of schools was envisaged. They promoted, first of all, the dissemination and promotion of professional knowledge among representatives of different sectors of the population, and increased attention of the society to professional and economic education. Identified features of exhibitions for children and adults in the study period, which were organized by both state educational institutions and cultural, educational and business societies. Using a complex of interrelated methods in the study, in particular: historical-systemic and comparative, search-bibliographic, historical-pedagogical, chronological, led to the conclusion that the participation of children and adults in exhibitions contributed to the mastery of professional knowledge, skills, vocational guidance, development of commercial skills of exhibitors. The effectiveness of exhibition activities as a form of economic education for children and adults is evidenced by awards that have been noted by authors for exhibits at exhibitions. Historical and pedagogical experience convinces of the need for systematic education, starting from elementary school, in the creation of professional, vocational and technical educational institutions and higher economic schools for the economic education of children and adults.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24852
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (45) - 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Гіптерс Зінаїда Василівна.pdf350.38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.