Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24854
Title: Компетенції студентів закладів вищої освіти з безпеки життєдіяльності: змістовий аспект
Other Titles: Competences of students of higher educational istitutions in vital activity: content aspect
Компетенции студентов высших учебных заведений по безопасности жизнедеятельности: содержательный аспект
Authors: Семенець, Лариса Миколаївна
Semenets, Larysa
Васильєва, Реґіна Юхимівна
Vasylieva, Rehina
Keywords: зміст компетенцій, компетентність, студенти закладів вищої освіти, безпека життєдіяльності, content of competencies, competency, students of higher educational institutions, vital activity safety, содержание компетенций, компетентность, студенты учреждений высшего образования, безопасность жизнедеятельности
Issue Date: 2019
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Семенець, Л. М. Компетенції студентів закладів вищої освіти з безпеки життєдіяльності: змістовий аспект [Текст] / Л. М. Семенець, Р. Ю. Васильєва // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2019. – Вип. 1 (44). – С. 165–168.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота. Вип. 1(44);
Abstract: Виконання традиційних завдань щодо формування базових професійних компетенцій студентів неможливе без ефективного розвитку їхніх компетенцій із безпеки життєдіяльності. Насправді розв’язання таких завдань необхідно поєднувати зі всебічною професійною соціалізацією студентів, формуванням наукового світогляду. Метою представленої роботи є висвітлення змістових аспектів компетенцій студентів закладів вищої освіти з безпеки життєдіяльності. Для її досягнення застосовано методи змістово-теоретичного й структурно-системного аналізу (при висвітленні базових понять), узагальнення й систематизації (у висновках до роботи). У статті зроблено змістово-теоретичний аналіз понять «компетенція», «компетентність», досліджено їх структурні компоненти, а також установлено системотвірні зв’язки. Послуговуючись логікою сходження від загального (абстрактного) до конкретного (часткового), розкрито зміст компетенцій студентів закладів вищої освіти з безпеки життєдіяльності. Виокремлено змістові характеристики компетенцій студентів із безпеки життєдіяльності за видами їхньої діяльності, потому окреслено відповідні базові компетенції, які необхідно формувати в процесі фахової підготовки. За результатами змістового теоретичного узагальнення зроблено висновок про те, що феноменологічні характеристики компетенцій студентів із безпеки життєдіяльності тісно пов’язані з індивідуально-психологічними вимірами та якостями особистості.
Performing of traditional tasks regarding the formation of basic professional competences of students is impossible without effective development of their competences in vital activity safety. While solving such tasks it is necessary to combine thorough professional socialization of students, formation of scientific view. The goal of the work is to enlighten context aspects of competences of students of higher education institutions vital activity safety. To achieve it, we applied methods of content-theoretical and structure-systemic analysis, generalization and systematization. The article developed context-theoretical analysis of notions «competence», «competency», researched their structural components, and established system-formation connections. By the descendance logic from general to specific, we developed the content of competences of students of higher education institutions in vital activity safety. This individualized context characteristics of competences of students in vital activity safety by the types of their activity, and on the basic of that highlighted certain basic competences, which are necessary to form during training in specialty. During the course «Basics of Occupational Safety and Vital Activity Safety» in is possible to efficiently solve tasks in formation of health-preserving competence of students. By the results of context theoretical generalization, we concluded that the formation of competences of students in vital activity safety has to presume the development of psychological and individual characteristics and qualities of personality. The author's definition of the concept of «competences of students in vital activity safety» has been formed as meaningful and normative functional characteristics of student’s safe behavior that have a general cultural and professional orientation, and are implemented in organizational management and technological production activities. Their formation is provided by during the systematic course of «Basics of Occupational Safety and Vital Activity Safety», where the content of training activities contains the competence issues of the natural and man-made origin hazards, fire safety.
Выполнения традиционных задач по формированию базовых профессиональных компетенций студентов невозможно без эффективного развития их компетенций по безопасности жизнедеятельности. На самом деле решение таких задач необходимо сочетать со всесторонней профессиональной социализацией студентов, формированием научного мировоззрения. Целью представленной работы является рассмотрение содержательных аспектов компетенций студентов учреждений высшего образования по безопасности жизнедеятельности. Для ее достижения применены методы содержательно-теоретического и структурно-системного анализа (при анализе базовых понятий), обобщения и систематизации (в выводах к работе). В статье проведен содержательно-теоретический анализ понятий «компетенция», «компетентность», исследованы их структурные компоненты, а также установлено системообразующих связей. Пользуясь логикой восхождения от общего (абстрактного) к конкретному (частичного), раскрыто содержание компетенций студентов учреждений высшего образования по безопасности жизнедеятельности. Выделены содержательные характеристики компетенций студентов безопасности жизнедеятельности по видам их деятельности, обозначены соответствующие базовые компетенции, которые необходимо формировать в процессе профессиональной подготовки. По результатам содержательного теоретического обобщения сделан вывод о том, что формирование компетенций студентов безопасности жизнедеятельности должно предусматривать развитие психологоиндивидуальных характеристик и качеств личности.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24854
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (44) - 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Семенець Лариса Миколаївна.pdf348.18 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.