Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24860
Назва: Сутність ціннісного компонента змісту вищої освіти
Інші назви: ESSENCE AND STRUCTURE OF VALUE COMPONENT CONTENT OF NATIONAL HIGHER EDUCATION
Автори: Желанов, Дмитро Володимирович
Zhelanov, Dmytro
Ключові слова: цінності, зміст вищої освіти, ціннісний компонент змісту вищої освіти, рівні ціннісного компоненту змісту вищої освіти, логіка проектування ціннісного компоненту змісту вищої освіти, values, content of higher education, value component of the higher education content, levels of value component of higher education content, logic designing of the value component of the content of higher education
Дата публікації: 2019
Видавництво: Вид-во УжНУ "Говерла"
Бібліографічний опис: Желанов, Д. В. Сутність ціннісного компонента змісту вищої освіти [Текст] / Д. В. Желанов // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2019. – Вип. 2 (45). – С. 57–60
Серія/номер: Педагогіка;
Короткий огляд (реферат): Метою статті є аналіз аксіологічного компонента змісту сучасної вищої освіти. Використані ме- тоди дослідження: аналіз (дефініційний, порівняльно-зіставний), синтез, узагальнення. У статті обґрунтована актуальність аксіологічних вимірів сучасної вищої освіти. Представлено напрями дослідження наукового дискурсу ціннісної проблематики та змісту вищої освіти. Проаналізовано наукову дискусію щодо необхідності й доцільності впровадження ціннісного компонента у вищій освіті. Зіставлено традиційне трактування змісту освіти у контексті когнітивної парадигми освіти (коли його функцією була передача досвіду, накопиченого попередніми поколіннями людей) та уявлення про зміст освіти у форматі особистісно зорієнтованої педаго- гічної парадигми (коли в зоні первинної уваги знаходиться особистість студента й зміст освіти тлумачиться як її зовнішній складник, що виконує функції середовища для внутрішніх змін особистості). Репрезентовано культурологічну концепцію змісту освіти, суголосно якої він є педагогічно адаптованим соціальним досвідом всього людства, відповідним за своєю структурою людській культурі у всій її повноті та містить аксіологічний компонент як ціннісну домінанту освітнього процесу. З’ясовано сутність, рівні та логіку проектування ціннісного компонента сучасної вищої освіти.
The purpose of the article is to analyze the axiological component of the content of contemporary higher education. Objectives of the study: to prove the expediency and to find out the essence, levels, and logic of designing the value component of the content of modern higher education. Methods of research used: analysis (defining, comparative-comparative), synthesis, generalization. The article substantiates the relevance of the axiological dimensions of modern higher education. The directions of research of modern scientific discourse of value problems and content of higher education are presented. On the basis of the analysis of P. Kasatkin, V. Ognevyuk scientific positions, a scientific discussion on the necessity and feasibility of value component introducing in higher education has been analyzed. The traditional interpretation of the content of education in the context of the cognitive paradigm of education as a system of scientific knowledge, skills and abilities, which ensures the diversified development of mental and physical abilities of schoolchildren, the formation of their outlook, morality and behavior, preparation for social life and work, when its function was the transfer of experience gained by previous generations of people, and the idea of the content of education in the format of a personal pedagogical paradigm, when the student is in the area of primary attention and the content of education is interpreted as its external component, which performs functions of the environment for internal changes of the individual. The cultural concept of the content of education is presented, which is coherent with the pedagogically adapted social experience of all mankind, corresponding in its structure to human culture in its entirety and contains (according to O.Berezhnova) the experience of cognitive activity; experience in implementing known methods of activity; experience of creative activity; experience of emotional and value relation to reality. It is proved that the content of the value component of the content of education is formed at the state (global) level in the format of state documents, doctrines, concepts, leading theories of pedagogical science; at the level of the discipline – within the limits of state standards, educational programmes; at the level of educational material – reflected in textbooks, textbooks. It was stated that the value component of the content of higher education is a process of awareness, acceptance and internalization of socio-cultural, professional and personal values of students. It is determined that the perspective aspect of the investigation of the problem is to find out the structure of the value component of the content of higher education.
Тип: Text
Тип публікації: Стаття
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24860
Розташовується у зібраннях:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (45) - 2019

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Желанов Дмитро Володимирович.pdf342.5 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.