Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24867
Title: Організація творчо-пошукової діяльності майбутніх правознавців у процесі роботи з навчальними проектами
Other Titles: Organisation of future lawyers’ research and creative activity in the process of working with educational projects
Организация творческо-поисковой деяльности будущих правоведов в процессе роботы с учебными проектами
Authors: Побережна, Наталія
Poberezhna, Nataliia
Keywords: творчо-пошукова діяльність, майбутні правознавці, навчальний проект, юридична діяльність, research and creative activity, future lawyers, educational project, legal activity, творческо-поисковая деятельность, будущие правоведы, учебный проект, юридическая деятельность
Issue Date: 2019
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Побережна, Н. Організація творчо-пошукової діяльності майбутніх правознавців у процесі роботи з навчальними проектами [Текст] / Н. Побережна // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2019. – Вип. 1 (44). – С. 122–126.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота. Вип. 1(44);
Abstract: Стаття присвячена питанню ефективної організації творчо-пошукової діяльності майбутніх правознавців у процесі роботи з навчальними проектами. Актуальність дослідження зумовлена сучасним міжнародним форматом юридичного дискурсу, який визначає проблему освіти майбутніх правознавців як провідного фактора не лише когнітивного розвитку особистості правника, але й соціалізації у правовому світі; сприяє здійсненню юридичної діяльності відповідно до правових інструкцій і регулятивів. Творчо-пошуковий аспект предметної підготовки майбутніх правознавців дозволяє аналізувати процес національного й міжнародного державотворення засобом характеристики складних соціально-економічних, політичних і духовних процесів. Під час здійснення дослідження були використані методи: теоретичні (аналіз психолого-педагогічної літератури), емпіричні (спостереження над навчальним процесом і вивчення педагогічного досвіду задля дослідження особливостей організації творчо-пошукової діяльності майбутніх правознавців). Визначено мотиви творчо-пошукової діяльності майбутніх правознавців (прагнення зробити свій внесок у розв’язання суспільно-політичних, культурно-національних і міжнародних проблем). Доведено, що орієнтація на юридичну діяльність спонукає майбутніх правознавців у процесі роботи з навчальними проектами оброблювати й аналітично інтерпретувати інформаційні дані, набуті у змісті фахової підготовки (юридична інформація як змістовний складник навчання), з актуальними й перспективними.
The article is devoted to the problem of effective organization of research and creative activity of future lawyers in the process of working with educational projects. The peculiarities of research and creative activity of future lawyers in working with educational projects are characterized as well as didactic guidance, used by future lawyers in working with projects, is provided. The relevance of the study is determined by the contemporary international framework of legal discourse, which determines the problem of education of future lawyers as a leading factor not only in the cognitive development of the personality of the lawyer, but also in the socialization of the legal world; contributes to the implementation of legal activities in accordance with the legal and civic ideals and models elaborated in the process of development of society; legal instructions and regulations. The research and creative aspect of the subject training of future lawyers allows us to analyze the process of national and international statebuilding as a means of characterizing complex socio-economic, political and spiritual processes. Implementation of educational projects in the study of jurisprudence and related disciplines is also actualized by the current tendency to associate legal education not only with the performance of official duty, but also to be the creator of a national state building. While the research was being carried out, some methods were used: theoretical (analysis of psychological and pedagogical literature), empirical (observation of the educational process and study of pedagogical experience in order to explore the peculiarities of the organization of research and creative activity of future lawyers). The motives of research and creative activity of future lawyers (the desire to contribute to solving socio-political, cultural, national and international problems) are determined. The educational project in the process of fundamental training of future lawyers is developed in accordance with the level of cognitive competence, which correlates with the level of theoretical knowledge, skills and habits of their application in the process of solving professionally oriented tasks and creative thinking. It has been proved that legal activity involvement induces future lawyers in the process of working with educational projects to process and analytically interpret information data acquired in the content of professional training (legal information as a constituent part of learning) with immediate and perspective. Further research will determine the analysis of the organization of distance (network) educational projects and their management.
Статья посвящена вопросу эффективной организации творческо-поисковой деятельности будущих правоведов в процессе работы с учебными проектами. Актуальность исследования обусловлена современным международным форматом юридического дискурса, который определяет проблему образования будущих правоведов как ведущего фактора не только когнитивного развития личности юриста, но и социализации в правовом мире; способствует осуществлению юридической деятельности в соответствии с правовыми инструкциями и регулятивами. Творческо-поисковый аспект предметной подготовки будущих правоведов позволяет анализировать процесс национального и международного государственного посредством характеристики сложных социально-экономических, политических и духовных процессов. Во время проведения исследования были использованы методы: теоретические (анализ психолого-педагогической литературы), эмпирические (наблюдение за учебным процессом и изучение педагогического опыта для исследования особенностей организации творческо-поисковой деятельности будущих правоведов). Определены мотивы творчески поисковой деятельности будущих правоведов (стремление внести свой вклад в решение общественно-политических, культурно-национальных и международных проблем). Доказано, что ориентация на юридическую деятельность побуждает будущих правоведов в процессе работы с учебными проектами обрабатывать и аналитически интерпретировать информационные данные, полученные в содержании профессиональной подготовки (юридическая информация как содержательный составляющая обучения), с актуальными и перспективными.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24867
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (44) - 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Побережна Наталія.pdf352.54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.