Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24877
Title: Профілактика девіантної поведінки молодших школярів
Other Titles: PREVENTION OF DEVIATIVE BEHAVIOUR IN JUNIOR SCHOOLCHILDREN
Authors: Козубовський, Ростислав Володимирович
Шелевер, Оксана Василівна
Kozubovskyi, Rostyslav
Shelever, Oksana
Keywords: поведінка, девіації, учні молодших класів, профілактика, behaviour, deviations, pupils of primary school, prevention
Issue Date: 2019
Publisher: Вид-во УжНУ "Говерла"
Citation: Козубовський, Р. В. Профілактика девіантної поведінки молодших школярів [Текст] / Р. В. Козубовський, О. В. Шелевер // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2019. – Вип. 2 (45). – С. 99–103
Series/Report no.: Педагогіка;
Abstract: В статті розглядаються питання профілактики девіантної поведінки серед учнівської молоді. Мета статті – розкрити особливості профілактичної роботи з молодшими школярами, схильними до деві- антної поведінки, що передбачає вирішення таких завдань дослідження: здійснити характеристику девіантної поведінки; проаналізувати види і форми профілактики; виявити особливості санітарно-просвітницької, психогігієнічної, психопрофілактичної, організаційно-управлінської роботи в процесі профілактики. Методи дослідження: теоретичні: аналіз наукової літератури, узагальнення, класифікація (для з’ясування ключових понять дослідження), систематизація, групування (для концептуалізації основних положень дослідження); емпіричні: спостереження, аналіз документів, бесіда, інтерв’ю (для виявлення реального стану профілактичної роботи в школах). В процесі дослідження виявлено, що значна частина учнів, схильних до девіантної поведінки, є учнями початкових класів, тому метою статті є обґрунтування форм і методів профілактичної роботи з молодшими школярами. Охарактеризовано відхилення, які найбільш часто мають місце у поведінці молодших школярів, проаналізовано їх причини. Розкрито особливості психологічної, педагогічної, соціально-педагогічної, соціальної, медичної профілактики з учнями початкових класів. Доведено, що ефективна профілактична робота з учнями молодшого шкільного віку обов’язково повинна включати санітарно-просвітницьку, психогігієнічну, психопрофілактичну, організаційно-управлінську роботу. В дослідженні використовувалися як теоретичні, так і практичні методи.
The problem of deviant behaviour, which most scholars understand as some actions violating the norms and rules adopted in society, has been the subject of scientific researches since ancient times, but nowadays it is becoming ever more acute in view of widespread deviant manifestations among juveniles (including pupils of primary schools) during the last decades. This category of pupils and the most important peculiarities of preventive measures are the aim of our investigation. Both theoretical and empiric methods were used. The purpose of the article is to reveal the peculiarities of preventive work with junior pupils inclined to deviant behavior. Methods of research used: theoretical: analysis of scientific literature, generalization, classification (for clarification of key concepts of research), systematisation, grouping (for conceptualisation of the main provisions of the study); empirical: observation, document analysis, conversation, interview (to identify the actual state of preventive work in schools). It was revealed that in general, the emergence of juvenile deviations is influenced by a range of factors among which socio-economic (low standards of living, unemployment, social stratification, family crises); psychological and pedagogical (difficulties of adolescence, disadaptation, lack of educational work at school, family and other social institutions); medical and biological (genetic disorders, increased excitability, emotional instability, mental disorders). Prevention is part of the education process at a comprehensive school. The prevention system in an educational institution should be presented in two forms: general early prevention involving all pupils and special prevention – difficult pupils who are vulnerable to deviations, which should be conducted in cooperation with law enforcement agencies and social institutions. Simultaneously, prevention should be complex in essence, that is, include primary, secondary and tertiary prevention and be provided at the national, special and individual levels. It is obvious that one is unable to ensure effective prevention at the individual level, provided that it is not carried out at the national and special levels.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24877
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (45) - 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Козубовський Ростислав Володимирович.pdf320.94 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.