Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24878
Title: Патріотичне виховання як складова професійної підготовки майбутнього фахівця
Other Titles: Patriotic education as a component of professional training of a future specialist
Патриотическое воспитание как составляющая профессиональной подготовки будущего специалиста
Authors: Кульчицький, Віталій Йосипович
Kulchytkyi, Vitalij
Keywords: патріотичне виховання, професійна підготовка, фахівець, молодь, patriotic education, professional training, specialist, the youth, патриотическое воспитание, профессиональная подготовка, специалист, молодежь
Issue Date: 2019
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Кульчицький, В. Й. Патріотичне виховання як складова професійної підготовки майбутнього фахівця [Текст] / В. Й. Кульчицький // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2019. – Вип. 1 (44). – С. 88–92.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота. Вип. 1(44);
Abstract: Актуальність патріотичного виховання молоді зумовлюється процесом формування в Україні громадянського суспільства, становлення єдиної нації. Ідеалом виховання виступає різнобічно та гармонійно розвинений, свідомий, високоосвічений, життєво компетентний громадянин-професіонал, здатний до саморозвитку та самовдосконалення. Мета дослідження – розглянути патріотичне виховання як складову професійної підготовки майбутнього фахівця. Для досягнення поставленої мети та завдань дослідження було використано комплекс методів: теоретичні: аналіз нормативної документації, психолого-педагогічної літератури, матеріалів конференцій і періодичних фахових видань з метою визначення стану розробленості та перспектив досліджуваної проблеми; порівняння різних поглядів вчених на досліджувану проблему; систематизація та узагальнення для уточнення понять «патріотичне виховання» та «професійна підготовка», розкриття соціально-психологічних особливостей розвитку патріотичних якостей молоді; емпіричні: контент-аналіз документів – для вивчення змісту та форм патріотичне виховання молоді як складової професійної підготовки майбутнього фахівця. Зроблено висновки про те, що професійна підготовка майбутнього фахівця передбачає не тільки розвиток його розумових та творчих здібностей, але й засвоєння системи загальнолюдських, національно-патріотичних цінностей та понять, що мають становити основу його культури.
The urgency of patriotic education of young people is conditioned by the process of formation of the civil society in Ukraine, the formation of a united nation. The ideal of education is a versatile and harmoniously developed, conscious, highly educated, life competent citizen, capable of self-development and self-improvement. Of particular importance in the conditions of integration into the European educational environment are the issues of professional training and education of a competitive specialist during the training of young people. The purpose of theis study is to consider patriotic education as a component of the professional training of a future specialist. To achieve the goal and objectives of the study, a set of methods was used: theoretical: the analysis of normative documentation, psychological and pedagogical literature, materials of conferences and periodical professional publications in order to determine the state of development and prospects of the problem under consideration; comparison of different views of scientists on the problem under investigation; systematisation and generalisation to clarify the concepts of «patriotic education» and «vocational training», disclosure of socio-psychological peculiarities of the development of patriotic qualities of youth; empirical: content analysis of documents – for studying the content and forms of patriotic education of youth as a component of the professional training of a future specialist. It is concluded that the professional training of a future specialist implies not only the development of his / her intellectual and creative abilities, but also the assimilation of the system of universal human, national-patriotic values and concepts that should form the basis of his / her culture.
Актуальность патриотического воспитания молодежи обусловлено процессом формирования в Украине гражданского общества, становление единой нации. Идеалом воспитания выступает разносторонне и гармонично развит, сознательный, высокообразованный, жизненно компетентный гражданин-профессионал, способный к саморазвитию и самосовершенствованию. Цель исследования – рассмотреть патриотическое воспитание как составляющую профессиональной подготовки будущего специалиста. Для достижения поставленной цели и задач исследования был использован комплекс методов: теоретические: анализ нормативной документации, психолого-педагогической литературы, материалов конференций и периодических профессиональных изданий с целью определения состояния разработанности и перспектив исследуемой проблемы; сравнение различных взглядов ученых на исследуемую проблему; систематизация и обобщение для уточнения понятий «патриотическое воспитание» и «профессиональная подготовка», раскрытие социально-психологических особенностей развития патриотических качеств молодежи; эмпирические: контент-анализ документов – для изучения содержания и форм патриотическое воспитание молодежи как составляющей профессиональной подготовки будущего специалиста. Сделаны выводы о том, что профессиональная подготовка будущего специалиста предполагает не только развитие его умственных и творческих способностей, но и усвоение системы общечеловеческих, национально-патриотических ценностей и понятий, что должны составлять основу его культуры.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24878
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (44) - 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Кульчицький Віталій Йосипович.pdf355.91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.