Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24879
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorКурєнкова, Анна Володимирівна-
dc.contributor.authorKurienkova, Anna-
dc.date.accessioned2019-07-16T10:02:52Z-
dc.date.available2019-07-16T10:02:52Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationКурєнкова, А. В. Теоретичний аспект формування соціальної компетентності у навчально-виховних програмах дітей дошкільного віку із порушеннями розумового розвитку [Текст] / А. В. Курєнкова // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2019. – Вип. 2 (45). – С. 104–108uk
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24879-
dc.description.abstractФормування соціально компетентної особистості із порушенням інтелектуального розвитку є пріоритетним у сучасній освітній діяльності, однак недостатність теоретичний та практичних надбань із даної проблеми зумовлює актуальність дослідження. Мета статті: аналіз теоретичного аспекту формування соціальної компетентності у навчально-виховних програмах дітей дошкільного віку із порушеннями розумового розвитку. Методи дослідження: теоретичні – аналіз, синтез, узагальнення та систематизація. У статті приділено особливу увагу аналізу програм розвитку дітей дошкільного віку з порушенням розумового розвитку. Виявлено, що перша програма має більше спрямування на надання дітям різнобічних знань, а друга– спрямована на формування базових вмінь та навичок. Відмічено, що 7 розділів «Програми розвитку дітей дошкільного віку з розумовою відсталістю» спрямовані на формування у дітей в основному знань та вмінь.uk
dc.description.abstractFormation of a socially competent person with intellectual disabilities is a priority in modern educational activities, but lack of theoretical and practical achievements in this sphere determines relevance of the study. The purpose of the article is to provide an analysis of the theoretical aspect of formation of social competence in the educational programs of preschool age children with intellectual disabilities. Methods used: analysis, synthesis and generalization were used. The article devotes special attention to the analysis of programs for development of preschool age children with mental development disorders. It has been found out that the first program is focused mainly on providing children with comprehensive knowledge, and the second one is aimed at building basic skills and abilities. Seven sections of the «Program of development of preschool age children with mental retardation» have been analyzed through the prism of social competence formation. It is noted that this program is aimed at formation of knowledge and skills in children in general. It is stressed that the basis of the program «Formation of social skills» is the process of establishing cooperation of the child with an adult and forming of preschool children’s social experience. Three sections of correctional-developmental work are covered within this program: «I myself», «I and others», «I and environment». An analysis of development programs has shown that they are aimed at: providing preschool age children with intellectual disabilities with knowledge of the social environment and peculiarities of interaction in it; elementary acquaintance with human emotions. We have not found special programs and methodological recommendations regarding development of social competence of preschool children with intellectual disabilities.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherВид-во УжНУ "Говерла"uk
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка;-
dc.subjectсоціальна компетентністьuk
dc.subjectнавчально-виховні програмиuk
dc.subjectдошкільники із порушеннями розумового розвиткуuk
dc.subjectsocial competenceuk
dc.subjecteducational programmesuk
dc.subjectpreschool children with intellectual disabilitiesuk
dc.titleТеоретичний аспект формування соціальної компетентності у навчально-виховних програмах дітей дошкільного віку із порушеннями розумового розвиткуuk
dc.title.alternativeTHEORETICAL ASPECT OF FORMATION OF SOCIAL COMPETENCE IN EDUCATIONAL PROGRAMS OF PRESCHOOL AGE CHILDREN WITH INTELLECTUAL DISABILITIESuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (45) - 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Курєнкова Анна Володимирівна.pdf298.41 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.