Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24891
Title: Залучення соціальної реклами до проблеми подолання сирітства
Other Titles: ENGAGING SOCIAL ADVERTISING TO THE PROBLEM OF OVERCOMING ORPHANHOOD
Authors: Оксенюк, Оксана Володимирівна
Oksenyuk, Oksana
Keywords: соціальна реклама, діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, дитячий будинок сімейного типу, social advertising, orphans and children deprived of parental care, family-type orphanage
Issue Date: 2019
Publisher: Вид-во УжНУ "Говерла"
Citation: Оксенюк, О. В. Залучення соціальної реклами до проблеми подолання сирітства [Текст] / О. В. Оксенюк // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2019. – Вип. 2 (45). – С. 135–138
Series/Report no.: Педагогіка;
Abstract: За даними служби у справах дітей Рівненської ОДА, в області сімейними формами виховання охоплено майже 96% сиріт, а в межах України на кінець 2018 р. із 71,5 тис. дітей-сиріт майже 65 тис. перебували під опікою. Проте, значна частина сиріт із дитячих будинків сімейного типу (ДБСТ) та прийомних сімей і поза ними як в Рівненській області, так і в Україні залишається без належного піклування через комплекс причин: політичну, соціально-економічну кризу в державі; низькій рівень добробуту більшості громадян; високий рівень безробіття та ін. Метою статті є окреслити можливості соціальної реклами щодо проблеми подолання сирітства через популяризацію створення й підтримки ДБСТ. Методи дослідження дали змогу виконати наступне: систематизація, зіставлення – з’ясувати поточний стан і динаміку створення й функціонування ДБСТ на Рівненщині; порівняльний аналіз, проектування – виявити можливості й напрями змістового проектування соціальної реклами для популяризації ДБСТ. У Рівненській області на початок 2019 р. функціонувало більше 30 ДБСТ, тоді як в Україні їх числиться 1039 (охоплено до 7 тис. дітей). Наразі Рівненщина має найнижчі кількісні показники з утворення ДБСТ і прийомних сімей серед північного регіону України, але ДБСТ у ній залишається найбільш популярною формою сімейної опіки. Установлено, що соціальна реклама як форма суспільної рефлексії націлена не лише на звернення уваги на соціальну проблему, a надає варіанти рішення та закликає до їх практичного втілення. Таким чином, соціальні служби можуть використовувати соціальну рекламу про ДБСТ на різних етапах його організації та у різних змістових площинах подачі інформації про поточний стан функціонування ДБСТ на місцевому рівні.
The aim of the article is to outline the possibilities of social advertising on the problem of overcoming orphanhood through the promotion of the establishment and maintenance of the FTO. The research methods allowed to do the following: systematization, comparison - to find out the current state and dynamics of the establishment and functioning of the FTO in the Rivne region; comparative analysis, designing - to identify the opportunities and directions of social advertising’s meaningful design for the popularization of the FTO. There are four forms of family placement of orphans and children deprived of parental care in Ukraine: adoption, tutelage (care), foster families, family-type orphanages (FTO). The combined social and pedagogical influence of the FTO is revealed in the creation of optimal conditions of family life, a full family environment for the orphan child. According to the Department of Children's Affairs of Rivne Regional State Administration, almost 96% of the orphans have been covered in the family forms of education and almost 65 thousand from of 71.5 thousand orphans were under tutelage in Ukraine by the end of 2018. However, a significant proportion of the orphans from the FTO, from foster families and outside of them, remain without proper care both in the Rivne region and in Ukraine because of a variety of reasons: the political, social economic crisis in the state; low welfare of most citizens; high unemployment rate; commercialization of children's leisure, etc. Legislative conditions for ensuring the financing of social services development in communities are also needed for the purpose of social support of the FTO. There were more than 30 FTO in Rivne region at the beginning of 2019, while there are 1039 in Ukraine (7,000 children are covered). The ratio of FTO and foster families in the Rivne region is 1: 2 (while in the Volyn region it is 1: 4, in the Zhytomyr region it is 1: 5). At present, the Rivne region has the lowest quantitative indicators for the formation of FTO and foster families in the northern region of Ukraine, but FTO remains the most popular form of family care there. It has been established that social advertising as a form of social reflection contributes to solving social problems, social support of the population, increases the level of culture and acts as a factor in the development of civil society. Social advertising aims not only at attracting attention to the problem, but also provides possible solutions and calls for their practical implementation. By the content, social advertising can promote the model of behavior, informing about the rights, guarantees and possibilities of social protection of certain categories of the population. Accordingly, depending on the purpose of the release, there are such kinds of advertising as a fashion, stimulating, advertising of stability. The specific purpose of social advertising is popularization and support of the FTO and it will be appropriate to offer image advertising in creating a convincing image of the FTO in a distinct, symbolic form, which will provide information about the benefits of the FTO to orphans and children deprived of parental care. Stimulating advertising is used to promote special lines of assistance, in our case, it will be public and social assistance to the parents who are still thinking about creation of FTO or foster family or are looking for the solutions to the urgent problems of their FTO. Advertising of stability consolidates the obtained results, it can be statistical data on the current state of the existence of FTO in the Rivne region in comparison with other regions of Ukraine. Thus, social services can use social advertising of the FTO at different stages of its organization and in different content areas to provide information about the current state of the functioning of the FTO at the local level.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24891
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (45) - 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Оксенюк Оксана Володимирівна.pdf269.78 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.